• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست سری ترامپ با نهادهای امنیتی امریکا در مورد افغانستان

نشست سری ترامپ با نهادهای امنیتی امریکا در مورد افغانستان

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا با مقام‌های امنیتی، استخباراتی و سیاسی این کشور روز جمعه، بیست‌وچهارم حوت، در یک نشست سری در مورد افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که در این نشست محرمانه‌، مایک پنس، معاون رییس جمهور، جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه، جینا هسپل، رییس اداره مرکزی استخبارات امریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، شرکت کرده‌اند.

این نشست در پشت دروازه‌های بسته در اتاقی به نام «تانک» در وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون انجام شده است. خبرگزاری اسوشیتد‌پرس به نقل از یک مقام امریکایی که نخواسته است از او نامی برده شود، گزارش داده است که این جلسه به دنبال اظهارات حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی، برگزار شده است. در مورد اجندای مورد بحث این نشست، تاکنون جزئیات در دست نیست.

حمدالله محب، روز پنج‌شنبه، بیست‌وسوم حوت، در واشنگتن در صحبت با خبرنگاران، انتقادهای نسبتاً تندی را به آدرس زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، مطرح کرده است. او گفته است که زلمی خلیل‌زاد، در صدد مشروعیت‌زدایی از حکومت افغانستان و مشروعیت‌بخشی به گروه طالبان است. او با انتقاد تند از نماینده ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان، هم‌چنان گفته بود که روند مذاکرات صلح میان امریکا و گروه طالبان شفافیت لازم را ندارد و معلومات آن با حکومت افغانستان شریک نمی‌شود.

مشاور امنیت ملی تصریح کرده است که خلیل‌زاد در روند مذاکرات صلح به دنبال منافع شخصی است و تلاش می‌کند با تشکیل حکومت موقت، خودش در رأس آن قرار گیرد. او توضیح داده است: «با توجه به پیشینه خلیل‌زاد، او در پی اهدافی در افغانستان است. او دو بار تلاش کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود… این تصور وجود دارد که شاید هدف از این همه گفت‌وگو‌ها، تشکیل حکومت موقتی باشد که خودش (خلیل‌زاد) در رأس آن قرار گیرد.»

او هم‌چنان گفته است که آقای خلیل‌زاد، حکومت افغانستان را در خلای معلوماتی نسبت به جزییات مذاکرات صلح با گروه طالبان قرار داده است و مردم از این بابت نگران‌اند.  
در واکنش به این اظهارات، وزارت امور خارجه امریکا، حمدالله محب را به مقر این وزارت فرا خواند و انتقادات او را از رویکرد امریکا در قبال پروسه صلح افغانستان، رد کرد.

  پربازدید ترین