• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در ماجرای نیوزیلند هم ترامپ هم بن سلمان و ... مقصرند

 در ماجرای نیوزیلند هم ترامپ هم بن سلمان و ... مقصرند

خبر:
در حالی که ماجرای کشتار وحشیانه مسلمانان با 50 شهید و تعدادی مجروح در نیوزیلند در روز جمعه پایان یافت اما موج محکومیت های این حمله تروریستی همچنان ادامه دارد.

تحلیل:
◄ ماجرای حمله تروریستی نیوزیلند یک اتفاق ساده نژادپرستانه صرف نیست بلکه تاملی در نوع و جغرافیای وقوع آن نشان می دهد در کانون این حمله عقده ای بنام "مسلمان ستیزی" سرباز کرده که هیچ تضمینی وجود ندارد تکرار نشود.

◄ در ماجراهایی از این دست پیش از آنکه نقش مقصر یا مقصرین بی واسطه حادثه بررسی شود باید از افکاری سراغ گرفت که باعث شکل دهی به این نگاه ها شده است در این میان به نظر می رسد نگاه هایی از جنس نگاه ترامپ مقصر اصلی شکل گیری و مداومت چنین ماجراهایی است، نگاه هایی که در ماجرای قتل خاشقچی اقتصاد را بر جان انسان ها ترجیح می دهد، در ماجرای مهاجران زشت ترین جنایات را مرتکب می شود، در دفاع از بانیان تروریسم در خاورمیانه سنگ تمام می گذارد و بلاخره در کشتار مسلمانان در سوریه و عراق و یمن و بحرین و ... هیچ خط قرمزی ندارد. بدیهی است بازتاب رفتارهایی از این دست، ترویست های نژاد پرست اسلام ستیز را به این جمع بندی می رساند که باید حذف مسلمان به عنوان عاملان ناامنی و خشونت در دستور کار قرار گیرد.

◄ در همین راستا نگاه هایی از جنس نگاه بن سلمان نیز در ردیف اولین مقصرین حادثه نیوزیلند قرار می گیرند، نگاه های که حاصل آن ذبح یک کودک به جرم شیعه بودن در روز روشن و در مقابل چشمان مادر وی و مردم حاضر در صحنه است، خلق گروه های تروریستی در جای جای منطقه و تجهیز ایدئولوژک و نظامی انان با هدف ریختن خون مسلمانان، تحمیل 4 سال جنگ بر مردم یمن، قطعه قطعه شدن مخالفان و منتقدان در روز روشن و در یک کشور خارجی و... است. آیا واقعا حاصل این تصویری که بن سلمان و متحدانش از مسلمانان به شکلی لحظه ای در رسانه های دنیا مخابره می کنند می تواند نتیجه ای جز آنچه در نیوزیلند رخ داد داشته باشد.

◄ کشورها و مجامع بین المللی با هر فکر و عقیده ای حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کرده و می کنند اما به نظر می رسد تنها خاصیت این محکومیت ها همدلی با مسلمانان حادثه دیده نیوزیلندی و دیگر مسلمانان جهان باشد. دور از ذهن نیست چنین حوادثی باز هم تکرار شود تا زمانی که افکاری از جنس بن سلمان و ترامپ مدیریت قدرت و ثروت جهانی را در دست داشته باشند و با رفتارشان بزرگترین مشوقین این رفتارها باشند.

  پربازدید ترین