• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تجلیل از بیست و چهارمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو

تجلیل از بیست و چهارمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو

آیین بزرگداشت از بیست و چهارمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری؛ رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان، شب گذشته (25 حوت) در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

در این مراسم، مهمانانی از روسیه، ایران، آذربایجان،  مقامات سفارت کشورمان در مسکو، نمایندگان انجمن ها، اتحادیه ها، فرهنگیان، دانشجویان، بازرگانان، و شماری از افغانستانی های مقیم روسیه حضور داشتند.

این مراسم بزرگداشت حدود 3 ساعت به طول انجامید و در طی این مدت، شخصیت های علمی و فرهنگی در قالب سخنرانی، مقالات و شعر،  به وصف شخصیت و اهداف شهید عبدالعلی مزاری پرداختند.

همه سخنرانان با گرامیداشت از یاد و خاطره شهید عبدالعلی مزاری، از او به عنوان "قهرمان عدالت" نام بردند و تاکید کردند که شهید عبدالعلی مزاری دفاع از حقانیت را در سخت ترین شرایط پیگیری می کرد.

شهید وحدت ملی
حکومت در سال 1394 رسما لقب "شهید وحدت ملی" را به عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی داد. دولت گفته بود که براساس تقاضای مردم و پیشنهاد شخصیت‌ های ملی کشور و به منظور ارج‌ گذاری به خدمات ارزشمند استاد شهید عبدالعلی مزاری در راستای تحقق اهداف جهاد و مقاومت مردم افغانستان، دفاع از ارزش‌های اسلامی، تحکیم وحدت ملی و حاکمیت ملی و تامین عدالت اجتماعی این لقب را به او اعطا کرده است.

روایات مختلفی است که شهید مزاری در زمینه وحدت ملی کار کرد و برای امروز و فردای افغانستان پیام واضح داشت. خواست او برابری بود که در قانون اساسی کشور به وضاحت تسجیل است.

امان الله سالار مسئول بخش سیاسی سفارت افغانستان در روسیه در آیین بزرگداشت از بیست و چهارمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو هم تاکید کرد که شهید وحدت ملی بیشتر عمر خود را برای خدمتگذاری و حاکمیت ملی صرف کرد.

این دیپلمات با بیان اینکه؛ شهید مزاری برای یک مذهب، قوم  و زبان خاص مبارزه نکرد، گفت: هدف شهید وحدت ملی، آزادی، استقلال و شکوفایی افغانستان بود.

آقای سالار تاکید می کند که شهید مزاری درس ماندگار و استقامت برای افغانستان داد، چون شهید وحدت ملی،-  افغانستان را خانه مشترک تمام مردم،ــ و دشمنی بین ملت ها و اقوام را یک فاجعه می دانست.

به گفته وی، اکنون در افغانستان نظامی برخواسته از آراء مردم و بر مبنای قانون اساسی حاکم است، و همه همانند شهید وحدت ملی، انگیزه ای قوی در راستای انکشاف متوازن و مبارزه با دشمنان وطن را دارند.

مزاری؛ الگویی برای زندگی
آقای هاشمی نیکو، مدیر مجتمع پیام امام در روسیه که اصالتا از کشور ایران است، ضمن حضور در مراسم بزرگداشت از بیست و چهارمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو، به ایراد سخن نیز پرداخت.

وی با بیان اینکه در این اواخر درباره شخصیت عبدالعلی مزاری مطالعات و بررسی هایی داشته، گفت: شهید مزاری ابعاد مختلف شخصیتی داشت که می تواند الگویی برای زندگی بسیاری از مردم باشد.

به گفته آقای هاشمی، شهید مزاری سیاستمداری بزرگ بود که انگیزه سیاسی، هوشمندی و آینده نگری او قابل تامل و بررسی است.

وی افزود: در زمانی که خیلی مرسوم نبود، شهید مزاری به شخصیت و جایگاه زنان ارزش قائل می شد، چون فردی وحدت گرا و پایبند به ارزش ها و احکام دینی بود.

مدیر مجتمع پیام امام در روسیه در عین حال برای دوستداران شهید وحدت ملی پیشنهاد داد تا در سال آینده در آستانه بیست و پنجمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری "اتاق های فکری" تشکیل شود تا اندیشه های عبدالعلی مزاری در زمینه سیاسی، اعتقادی، فرهنگی، زنان و خانواده موشکافی شود.

به باور آقای هاشمی، کارگروه های مختلف اتاق های فکری خواهند توانست مباحث علمی خود را برای آینده افغانستان به کار گیرند.

تحقق آرمان ها، علم مدرن می طلبد
جواد سلطانی روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی، توسط مسئولین ستاد برگزاری بزرگداشت از بیست و چهارمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری، از کابل به مسکو دعوت شده بود.

وی طی سخنانی در این مراسم به بررسی اوضاع کنونی افغانستان پرداخت و گفت:  افغانستان در وضعیت خطرناکی قرار دارد و حتی موجودیت افغانستان در مخاطره است.

آقای سلطانی با اشاره به سخنان شهید عبدالعلی مزاری که زمانی گفته بود سیاست حذف، دامن زدن به تعصبات قومی و مذهبی، افغانستان را به نابودی سوق می دهد، افزود: مساله امروز افغانستان، بقاء است.

به باور این روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی،-  افغانستان نیاز به علم مدرن دارد. مردم افغانستان می توانند وفاداری خود را به کشور از طریق آموختن علم، انتقال دانش، و یادگیری تکنولوژی مدرن به اثبات برسانند، چون به این روش می توان مردم را از بحران نجات داد.

آقای سلطانی تاکید کرد که دیروز شهید عبدالعلی مزاری عدالت می خواست، و امروز برای تحقق عدالت، مردم ملزم به کسب علم و دانش هستند.

در این مراسم، شخصیت های علمی و فرهنگی دیگری نیز پیرامون شخصیت شهید عبدالعلی مزاری به سخنرانی پرداختند و هریک تاکید بر ادامه راه شهید وحدت ملی کردند.

شهید وحدت ملی کی بود؟
شهید عبدالعلی مزاری متولد 5 جوزا 1326 در منطقه چهارکنت ولایت بلخ، در کودکی ضمن درس کار می کرد. سپس او در مدرسه دینی "چهارمحله" درس خواند و طلبه ای برجسته شد. این روحانی در 1347 به وظیفه دوساله سربازی به شهر گردیز رفت و در همان جا مقدمات فقه حنفی را از مولوی فراهی همکارش آموخت.  او در سال 1350 برای ادامه تحصیلات به ایران و عراق رفت.

عبدالعلی مزاری در سال 1357 به کشور بازگشت و مبارزات سیاسی خود را آغاز کرد.

تشکیل حزب وحدت اسلامی در 25 سرطان  1368 و قرار گرفتن مزاری در رهبری آن، او را در موقعیت متفاوتی قرار داد. این موقعیت به او فرصت داد که آرامش و همبستگی را در هزاره‌جات باز آورد. او از نوعی راهبرد ملی‌گرایی در بین هزاره‌ها حمایت کرد که جوانان و افراد سرخورده از تفرقه خونین سال‌های 68-1358 را راضی می‌کرد.

پیشینه ای بزرگداشت از سالیاد شهدا در مسکو
افغانستانی های مقیم روسیه در 15 سال اخیر، هر سال با تشکیل یک ستاد مردمی اقدام به برپایی مراسم بزرگداشت از شهدا می کنند. بزرگداشت از سالروز شهادت عبدالعلی مزاری، شهید احمد شاه مسعود، و داکتر نجیب الله از جمله این  مراسم های بزرگداشت هستند.

بیشتر این مراسم ها در مسکو پایتخت روسیه برگزار می شوند، اما با آن هم افغانستانی های مقیم دیگر شهرهای روسیه برای حضور در این مراسم ها به مسکو سفر می کنند.

افغانستانی های مقیم روسیه بدون درنظر داشت مسائل قومی، زبانی و نژادی در هر یک از مراسم های بزرگداشت از شهدا شرکت می کنند و به بیان آنچه باور دارند می پردازند.

  پربازدید ترین