• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار علومی به حکومت از تفلب دربرگزاری انتخابات

هشدار علومی به حکومت از تفلب دربرگزاری انتخابات

نورالحق علومی حکومت را هشدار داده و گفته است که اگر انتخابات ریاست‌جمهوری با تقلب‌ها و تخلف‌ها برگزار شود در برابر آن ایستاده‌گی خواهد کرد.

نورالحق علومی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در گفتگو با "طلوع نیور" برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را نا روشن میداند و می گوید که، با ایجاد حکومت موقت مخالف است. وی بر تامین صلح با حفظ نظام کنونی و قانون اساسی نافذ در کشور تاکید می ورزد.

این نامزد ریاست جمهوری حکومت‌های پیش از پیروزی مجاهدین را از فساد مالی پاک می‌داند و می‌گوید که در آن هنگام، هیچ یک از کسانی که در مقام‌های بلند کار می کردند زورمند نبودند و قانون را رعایت می کردند.

اقای علومی می‌گوید هنگامی که مسؤولیت نظامی ولایت‌های جنوبی را داشت، مسالۀ مصالحه ملی را با مجاهدین مطرح ساخت و همیشه برای تامین صلح کار می کرد.
علومی گفت:«در دوران ما اعتماد بود، مااز یک دوران دیگر هستیم نه تعصب قومی داشتیم نه مذهبی نه سمتی، رفیق می گفتیم، نمی گفتیم از کجاست؟ شایسته سالاری را میدیدیم».

آقای علومی در حکومت وحدت ملی نیز وزیر امور داخله بود اما از این پست کناره گیری کرد.

وی می‌گوید با ان که افکارش در مخالفت با مجاهدین وتکنوکرات ها بود برای تامین وحدت ملی وارد کابینه وحدت ملی شد، اما رهبران این حکومت تنها بر خواسته‌های شخصی شان تاکید داشتند و وی در آوردن اصلاحات و کار اصلی اش اجازه نمیدانند ازهمین رو از این مقام کناره گیری کرد.

علومی می افزاید:«در وزارت داخله که رفتیم دو تیم نبود حتا دو قوم نبود، دو ولایت نبود که بگویم هر کسی کوشش می کرد از خودش را بیارد… اینجا دو شخص بود و هر کسی اطرافیان شخصی خود را می خواست که به انان اختیارات بدهد. شما نمی توانید در راس یک کار باشید که اختیارش در دست دیگران باشد.»

نورالحق علومی تاکید می ورزد که کلید صلح نباید تنها در دست مجاهدین و طالبان باشد. وی بر حفظ نظام سیاسی کنونی و نیز حفظ دستاورد های چندین ساله تاکید می ورزد اما بر گذاری انتخابات را وابسته به چگونه‌گی عمل کردهای کمیسیون‌های انتخاباتی و حکومت میداند.

آقای علومی در ادامه گفت:«ما مخالف نظام نیستیم و قانون اساسی را می خواهیم که رعایت شود در چوکات همین نظام قانون اساسی باید هر نیروی که امروز استند، مخالفین مسلح دولت است می توانند که بیایند شامل از این نظام شوند».

  پربازدید ترین