• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لحظه دقیق تحویل سال 1398 خورشیدی در افغانستان

لحظه دقیق تحویل سال 1398 خورشیدی در افغانستان

لحظه دقیق تحویل سال 1398 هجری خورشیدی به ساعت رسمی افغانستان ساعت 2 و 28 دقیقه و 27 ثانیه (27: 28: 2 صبح) صورت می گیرد.

سال 1398 خورشیدی طبق تقویم میلادی سال خوک است. برای خیلی از مردم نام حیوان سال به دنیا آمدن شان مهم است و اغلب برای گرفتن فال و طالع بینی و ... از آن استفاده می کنند. برای عده ای که تقویم و سر رسید چاپ می کنند این موضوع مهم است زیرا می خواهند از نماد این حیوان در محصولشان استفاده کنند.

برای اینکه خوک ها عاشق خوردن و خوابیدن هستند این سال را نماد تنبلی و چاقی میدانند، البته از جانب مثبت سال خوک نماد ثروت و زیادی نعمت می دانند.

مراسم جشن نوروز در افغانستان از روز اول ماه حمل جشن گرفته می‌شود.

آغاز مراسم جشن نوروز در افغانستان در شهر مزار شریف در شمال افغانستان از شکوه خاصی برخوردار است و مردم از نقاط مختلف افغانستان از دیر باز تاکنون در آغاز فصل بهار خود را به شهر مزار شریف رسانده و در جوار بارگاه منسوب به مرقد حضرت امام علی(علیه السلام) جشن‌های نوروز را با بر افراشتن جهنده/علم در کنار مرقد این امام آغاز می‌کنند.

همزمان با برافراشته شدن علم سخی در مزار شریف، 21 گلوله توپ نیز به رسم احترام شلیک می‌شود.

زیارتگاه روضه مزار شریف تا 40 شبانه‌روز پذیرای زائران است و بخصوص در روزهای چهارشنبه و شب‌های جمعه، ازدحام جمعیت در داخل و اطراف حرم به بیشترین حد خود می‌رسد.

کابل از مناطق مهم دیگری است که زیارت سخی در آن انجام می‌شود و در آنجا نیز پرچم منسوب به مولا علی (علیه السلام) توسط علما، روحانیون و پهلوانان کابل در اولین روز ماه حمل همزمان با تحویل سال نو برافراشته شده و تا چهل روز که علم بر افراشته است، مردم به زیارت سخی آمده و به نیایش و دعا می‌پردازند.

در شهر «هرات» در غرب افغانستان نیز، مردم این شهر در روز اول ماه حمل به مساجد و تکایا می‌روند و آغاز سال نو را گرامی می‌دارند.

مردمان این شهر که در همسایگی ایران به سر می‌برند، آغاز سال نو را با دعای تحویل سال در مساجد آغاز می‌کنند و در هنگام تحویل سال با دعا و نیایش از خداوند می‌خواهند که سال نو را سال خوبی برای آنها قرار دهد.

نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها یعنی تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، کردستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن عید را برپا می‌کنند.

  پربازدید ترین