• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تعویق دوبارۀ تاریخ برگزاری انتخابات پذیرفتنی نیست/سال جدید خورشیدی سال صلح خواهد بود

تعویق دوبارۀ تاریخ برگزاری انتخابات پذیرفتنی نیست/سال جدید خورشیدی سال صلح خواهد بود

جشن نوروز و میله گل سرخ امسال با حضور محمداشرف غنی رئیس جمهوری، شماری از وزیران، نمایندگان مجلس، نمایندگان سیاسی و فرهنگی کشورهای ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان و هزاران تن از شهروندان در یک مراسم ویژه در شهر مزارشریف برگزار شد.

رئیس جمهور غنی در این مراسم می‌گوید که برگزاری انتخابات در سال جاری یکی از مهم‌ترین رویدادهاست و تاریخ برگزاری انتخابات نباید باردیگر به تعویق بیافتد.

رئیس جمهور می‌افزاید، ما به کمیسیون مستقل انتخابات احترام داریم؛ اما به تعویق افتادن دوبارۀ انتخابات پذیرفتنی نیست.

آقای غنی می‌افزاید که صلح آرزوی تمام مردم افغانستان است و سال 1398 سال تأمین صلح در کشور خواهد بود. او اما می‌گوید که صلح باید پایدار بوده و بدون خونریزی تأمین شود.

رئیس جمهور تأکید می‌کند و می‌گوید که صلح و انتخابات لازم و ملزوم همدیگر اند؛ زیرا در انتخابات مردم به رئیس جمهور آینده صلاحیت چگونگی پیشبرد صلح را می‌دهد.

انتخابت ریاست جمهوری در ابتدا قرار بود در تاریخ 31 ماه حمل سال روان خورشیدی برگزار شود؛ اما کمی بعدتر کمیسیون انتخابات تاریخ برگزاری این انتخابات را به تاریخ 29 سرطان موکول کرد. با این حال، حواعلم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات عصر روز گذشته اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 6 میزان سال روان خورشیدی برگزار خواهد شد.  

در همین حال محمداسحاق رهگذر والی بلخ، ضمن اشاره به دست‌آوردهای یک سال اخیر بلخ در بخش های بازسازی و نوسازی  از وضعیت امنیتی این ولایت ابراز نگرانی می‌کند.  

والی بلخ از روند صلح پشتیبانی کرده و ابراز امیدواری می‌کند که سال پیش‌رو سال تأمین صلح در کشور باشد.

جشن نوروز امسال در حالی در شهر مزارشریف برگزار می‌شود که تنش‌ها میان حکومت و عطامحمد نور والی پیشین بلخ بر کمیت حضور مهمانان نوروزی سایه افگنده و حضور مهمانان امسال نسبت به سال‌های گذشته کمرنگ‌تر بوده است.

  پربازدید ترین