• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرور دانش: سیاست مداران جهان نخست وزیر نیوزیلند را الگو قرار بدهند

سرور دانش: سیاست مداران جهان نخست  وزیر نیوزیلند را الگو قرار بدهند

سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، از چگونگی برخورد و عمل‌کرد نخنست وزیر نیوزیلند در پی حادثه‌ی تروریستی علیه مسلمانان ساکن آن کشور، ستایش کرده می‌گوید که شهروند محوری را باید از «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزلند آموخت.

آقای دانش در پیامی در باره‌ی چگونگی برخورد خانم آردرن گفته است: «این روزها دولت شهروند محور و حقوق شهروندی را همه به زبان می آوریم و بردباری و تساهل هم شعار همه ما است. اگر بخواهیم بدانیم که همه این شعارها در عمل چگونه تطبیق می‌شود، باید از ابتکارات خانم جاسیندا آردرن صدر اعظم نیوزیلند در برخورد با مسلمانان آن کشور بیاموزیم، مخصوصاً با توجه به این که این ابتکارات در رابطه با یک عمل افراط‌گرایانه و تروریستی علیه یک اقلیت دینی مسلمان انجام شد.»

سرور دانش می‌گوید که نخست وزیر نیوزلند در ابراز همدردی با شهروندان مسلمان این کشور و پوشیدن حجاب و نشر آذان از رسانه‌ها و حضور در میان بازماندگان مسلمان قربانیان مسوولانه عمل کرده و اقدامات و تصمیم‌هایش جنبه‌ی سمبولیک نداشت. آقای دانش می‌افزاید که برخورد جاسیندا آردرن سرشار از عاطفه و احساس انسانی و روحیه همدردی و همبستگی با یک اقلیت دینی بود. معاون رییس‌جمهور می‌افزاید: «آنچه را ایشان (نخست‌ وزیر نیوزلند) به عنوان یک رهبر سیاسی برای شهروندان خود انجام داد، می‌تواند یک الگو برای همه‌ی رهبران سیاسی و دولت‌های دنیا باشد و واقعاً تنها با همین شیوه است که هم می‌توان ریشه افراطیت و تروریزم را خشکاند و هم ارزش‌های حقوق بشری و حقوق شهروندی را در عمل تطبیق کرد و هم از شکل‌گیری تعصب، تبعیض، کین و نفرت در میان اقشار مختلف ملت جلوگیری کرد و هم به یک صلح پایدار و امنیت مطمین دست یافت.»

سرور دانش تاکید می‌کند که افغانستان نیز گرفتار آفت‌های تروریزم، تعصب، افراطیت، عدم مدارا و نابردباری و به همین جهت نیز بیش از هر چیز دیگر به اخلاق تساهل و مدارا و اندیشه اعتدال و میانه روی نیاز دارد. او با ستایش از اقدامات نخست‌ وزیر نیوزلند گفته است: «من در اولین روزهای بهاری سال نو خورشیدی، هم به عنوان یک شهروند و هم به عنوان یک مسوول حکومتی افغانستان، همت بلند و اندیشه انسانی صدر اعظم نیوزیلند و مردم نیوزیلند را می‌ستایم و این عمل انسانی را به ایشان تبریک می‌گویم و از همه دولت‌مردان دنیا می‌خواهم که در شرایط دشوار و وضعیت آشفته‌ی امروز دنیا که در بخش اعظم آن کینه و نفرت و افراطیت حاکم است، از خانم صدر اعظم الگو بگیرند.»

چگونگی برخورد جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزلند، پس از حادثه‌ی خونین تروریستی اخیر در دو مسجد شهر کرایست چرچ که منجر به کشته شدن حدود 50 فرد مسلمان شد، مورد ستایش اکثر شهروندان افغانستان قرار گرفته است. در این حادثه یک شهروند افغانستان نیز جان خود را از دست داد.

  پربازدید ترین