• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تغییر موضع ناگهانی امام جماعت سابق مسجدالحرام: دیگر شیعیان را تکفیر نمی کنم!

تغییر موضع ناگهانی امام جماعت سابق مسجدالحرام: دیگر شیعیان را تکفیر نمی کنم!

«شیخ عادل الکلبانی» امام جماعت اسبق مسجدالحرام گفت که پس از خواندن کتابی که در آن نوشته بود سفر زن بدون محرم ایرادی ندارد، از تکفیر شیعیان دست برداشته است.

به نقل از رای الیوم، کلبانی در گفتگو با شبکه MBC گفت که تا همین چند مدت پیش علمای شیعه را تکفیر می کرد اما پس از خواندن کتاب شریف حاتم العونی درباره تکفیر اهل شهادتین از تکفیر علمای شیعه دست برداشته است.

کلبانی افزود که می خواسته دست کشیدن از تکفیر شیعیان را با انتشار مقاله ای منتشر کند اما از انتشار مقاله صرف نظر کرده است.

وی افزود: بله .. دیگر کسی را که گفته است «لا اله إلا الله» تکفیر نمی کنم؛ هرکس که لا إله ألا الله را بر زبان بیاورد، از گوشت قربانی ما بخورد و قبله ما را بپذیرد، مسلمان است. جزئیات به قوه قضائیه ارجاع می شود. این موضوع را امروز خداوند حکم کرده است و به خدا قسم که احدی مرا به این موضوع مجبور نکرده و احدی هم در این باره با من حرف نزده است.

اظهارات کلبانی با واکنش های متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی همراه شد؛ برخی از آن تمجید کردند و سخنانش را بازگشت به روش میانه و راه مستقیم برشمردند.

عادل الکلبانی کیست؟
«عادل بن سالم الکلبانی» اولین امام جماعت آفریقایی‏ تبار مسجدالحرام است. این شیخ سیه‏چرده که مانند بقیه امامان جماعت مکه، صاحب صوت و لحن است از امارت “رأس الخیمه” به عربستان سعودی مهاجرت کرده است.

وی از حدود سال 1365 شمسی کارش را به عنوان امام جماعت “مسجد صلاح الدین” در منطقه سلیمانیه ریاض پایتخت عربستان آغاز کرد در حالی که بر خلاف ائمه جماعت اینگونه مساجد، حافظ قرآن نبود و باید سوره‏ها را از روی قرآن می‏خواند.

کلبانی از سال 1387ه.ش از سوی پادشاه سعودی به امامت جمعه و جماعت مسجدالحرام در شهر مقدس مکه منصوب گشت که این برای او رشد بزرگی محسوب می‏شد؛ چرا که وی فاقد تحصیلات آکادمیک دینی است و تنها به شکل غیر رسمی از درس‏ برخی شیوخ وهابی استفاده کرده است. «بن جبرین» از مهم‏ترین اساتید وی بوده و تأثیرپذیری کلبانی از او در سخنرانی ‏ها و خطبه ‏هایش واضح است. عبدالله بن عبدالرحمن الجبرین از متعصب‏ ترین شیوخ سلفی است که به خاطر فتاوای خشونت‏ طلبانه و گمراه‏ کننده‏اش علیه پیروان دیگر مذاهب اسلامی ـ از جمله شیعیان ـ حتی تحت تعقیب دستگاه‏های قضایی اروپا نیز قرار دارد. بن جبرین همان شخصی است که فتوای وجوب انهدام حرم ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ را نیز صادر کرده بود.

تکفیر شیعیان
کلبانی سال 1388 و زمانی که امام جماعت مکه بود در مصاحبه با شبکه بی.بی.سی شیعیان را تکفیر کرد!

وی در این مصاحبه که دوشنبه 14 ثور 1388 پخش شد گفت: «در حالی که شیعیان بیشتر از حقشان را دریافت کرده ‏اند، دائما از وضعیت موجود شکایت می‏ کنند».

او در استدلال این اظهارات، به دیدار «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با بازداشت شدگان شیعه که در پی حوادث مدینه بازداشت شده بودند اشاره کرد و افزود: «شیعیان در اقلیت قرار دارند و باید از وضع موجود راضی باشند».

این عالم‏ وهابی در ادامه این مصاحبه تلویزیونی به تکفیر شیعیان که به زعم وی مقدسات اسلامی را مورد توهین قرار می‏ دهند، پرداخت.

جالب است که کلبانی در حالی این سخنان را برزبان راند که شیعیان در خود عربستان بشدت از تبعیض مذهبی در رنج هستند.

وی این اظهارات تفرقه ‏افکنانه را در روز 30 ثور 1388 نیز تکرار کرد و گفت: «چرا تعجب می‏کنید؟ این موضوع به هیچ وجه جدید نیست. پیش از من نیز بسیاری از علمای اهل سنت و خلفای راشدین حکم به تکفیر شیعیان داده بودند»!

وی در روز 23 جوزا هم با تکفیر سه ‏باره شیعیان، از مسلمانان خواست آنها را مانند مسیحیان بدانند.

کلبانی در اظهاراتی که در چند سایت وهابی منتشر شد، گفته بود: «بر من واجب است که رای و عقیده خود را درمورد کفر علمای گمراه‏ کننده رافضیان تبیین و اظهار کنم»!

تحلیل‌گران بر این باورند که وی این سخنان را بدون در نظر گرفتن واقعیات و فقط برای خوش خدمتی به سلفی‌های متحجر و کج‌اندیش و در راستای ارتقای موقعیت شغلی و تحقق حس قدرت‌طلبی بر زبان آورده و تکرار می‏ کرد و اکنون نیز برای همین هدف تغییر کرده است.

  پربازدید ترین