• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تیم صلح و اعتدال اظهارات نخست وزیر پاکستان را محکوم و مداخله آشکار در امور افغانستان خواند

تیم صلح و اعتدال اظهارات نخست وزیر پاکستان را محکوم و مداخله آشکار در امور افغانستان خواند

 تیم انتخاباتی صلح و اعتدال، اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان را به شدت محکوم نموده و آن را مداخله آشکار در امور افغانستان می‌خواند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان روز گذشته دوشنبه (6 حمل) گفت که ایجاد حکومت موقت یک راه حل احتمالی در روند صلح افغانستان است.

او همچنین حکومت وحدت ملی را به ایجاد چالش در روند صلح افغانستان متهم کرده و گفت که طالبان برای تامین صلح حاضر هستند ولی حکومت در این روند مشکل ایجاد می‌کند.

محمد واعظی یکی از سخنگویان تیم صلح و اعتدال در مصاحبه با خبرگزاری جمهور؛ این اظهارات نخست وزیر پاکستان را به شدت محکوم کرد و گفت که اظهارات عمران خان مداخله در امور داخلی افغانستان به حساب می‌آید، مردم افغانستان، حکومت آینده خود را تعیین خواهند کرد و لاغیر.

آقای واعظی گفت:" این اظهار نظر نخست وزیر پاکستان، خلاف عُرف و نُرم‌های دیپلماتیک و بین‌المللی بوده، که به اصل حاکمیت ملل و تعیین سرنوشت توسط خودشان لطمه وارد می‌کند و علاوه بر اینکه حساسیت مردم را برمی‌انگیزد؛ به زمینه‌های همکاری دو کشور آسیب جدی وارد می‌نماید."

وی افزود:"تیم صلح و اعتدال ضمن نکوهش این گفته‌ها ، تاکید می‌کند که مسائل داخلی افغانستان مربوط به ملت و حاکمیت ملی افغانستان است و ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که هیچ کشوری در امور داخلی افغانستان دخالت نماید."

اعضای رهبری تیم صلح و اعتدال، روز گذشته در یک همایش بزرگ مردمی در شهر مزار شریف، حکومت را مانع پیشرفت گفتگوهای صلح خواندند و تاکید کردند که پس از اول جوزا دوره کاری حکومت وحدت ملی به پایان می‌رسد.

در همین حال برخی از مقام‌های حکومتی، اظهارات عمران خان و تیم صلح و اعتدال را یکی دانسته به شدت به تیم صلح و اعتدال تاخته‌اند.

اما سخنگوی تیم صلح و اعتدال، این اظهارات مقام‌های حکومتی را فریب افکار عمومی خوانده و تاکید کرد که خواسته‌های این تیم براساس قانون اساسی کشور می‌باشد.

آقای واعظی گفت:"بار دیگر تاکید می‌کنیم موضع تیم صلح و اعتدال در رابطه با پایان دوره کاری ریاست جمهوری در تاریخ اول جوزای سال روان و تشکیل حکومت سرپرست یک موضوع داخلی براساس قانون اساسی و اجماع سیاسی افغانستان می‌باشد."

وی بیان داشت:"هرگونه تغییر اوضاع سیاسی در افغانستان براساس خواست مردم افغانستان صورت می‌گیرد و اجازه مداخله به کشورها را نمی‌دهد."

سخنگوی تیم صلح و اعتدال تصریح کرد:" خواست تیم صلح و اعتدال براساس قانون اساسی است که در واقع، یک سال است، روی این موضوع با مردم و جریان‌های سیاسی کار می‌کند که بعد از اول جوزا، وقت حکومت وحدت ملی تمام است."

وی بیان داشت که محمداشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله از جمله کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری هستند که از یک سو در امور کاری کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله کرده و از سوی دیگر از امکانات و منابع حکومتی برای پیشبرد امور انتخاباتی شان استفاده می‌کنند.

کمیسیون‌های انتخاباتی دومین بار است که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به تاخیر می‌اندازند. بسیاری از سیاسیون و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از جمله تیم صلح و اعتدال به این باور است که رهبری حکومت در کار کمیسیون‌های انتخاباتی دخالت می‌کند و این به تاخیر افتادن‌ها نیز به دستور حکومت می‌باشد.

  پربازدید ترین