• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تشکیل دولت موقت نه به معنای بازگشت به صفر است ، نه ایتلافی است و نه به معنای ریزش ستون فقرات دولت است !

 متأسفانه در مورد ایجاد حکومت موقت بعضی ها آگاهانه ، بعضی ها مغریضانه و بعضی ها هم بیخبرانه معلومات درست درخورد مردم نمی دهند در حالیکه در بسیاری از کشورهای جهان تشکیل حکومت موقت یگانه راه برای نجات از بحران است.

افغانستان فعلاً از هر زاویه که نگاه گردد در عمق بحران قرار دارد و برای نجات از بحران باید یک حکومت موقت ایجاد گردد ، لازم یادآوری است که ایجاد حکومت موقت به معنای اداره ایتلافی و یا حکومت طالبانی نیست بلکه ایجاد حکومت موقت لازم است که با توافق جانب های ذیدخل در جنگ افغانستان از افراد خوش نام ، غیر وابسته که آلوده به فساد نباشند تشکیل گردد و تعهد بسپارند که در آینده در پی ادامه قدرت نیستند و زمینه را برای انتقال قدرت مسالمت آمیز از طریق انتخابات آزاد و شفاف آماده نمایند.

در حکومت موقت تنها عده ای محدود از رهبران نظام کنار می روند نه کلیت نظام بدین معنی که جای اشرف غنی احمدزی ، عبدالله عبدالله ، وزرای کابینه ، دادستان کل و قاضی القضات را افراد دیگر می گیرند.

پذیرش حکومت موقت از روی مجبوری است و اکنون در افغانستان این مجبوریت وجود دارد چون اشرف غنی احمدزی می خواهد در مقام امارت هم باقی بماند و این یک امر محال است و با بودن اشرف غنی احمدزی اصلاً تصور صلح و سازش امکان ندارد ، اگر انتخابات صورت می گیرد باید زیر نظر یک حکومت موقت و بیطرف صورت بگیرد و اگر اشرف غنی احمدزی در مقام قدرت باشد انتخابات معنی ندارد ایشان صد فیصد از راه تقلب برنده انتخابات است که این خود به معنای ادامه جنگ است.

برای ختم بن و بست جنگ دیر و یا زود به جز از حکومت موقت بی طرف دیگر راه وجود ندارد حتی اگر مذاکرات بین الافغانی هم صورت بگیرد مجبورا باید روی ایجاد حکومت موقت برای عبور از بحران توافق کنند ، در صلح که تمام مردم افغانستان و به خصوص کلیه اقوام افغانستان جای خود را نبینند به معنای صلح واقعی نیست.

  پربازدید ترین