• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معارف کشور نیاز به کمپاین کردن نیست بلکه نیاز به اراده سیاسی، شفافیت و پاسخگویی دارد

آقای رییس جمهور در حالیکه زنگ مکاتب را نواخت یاد آور شد که: به دلیل پایین بودن کیفیت درس٫ معارف فقط بیکار تولید میکند!
کاش آقای رییس جمهور به دلایل تولید بیکار ها و کیفیت پایین معارف هم میپرداخت! کاش ریس جمهور از فساد گسترده ای که در معارف موجود بود و از فاروق وردک منحیث یک مفسد نام میگرفت که میلیون ها دالر پول را از بابت مکاتب٫ معلمین و شاگردان خیالی به جیب زد و همین حالا یکی از افراد نزدیک به ریس جمهور و وزیر دولت در کابینه ایشان است. کاش آقای ریس جمهور از فساد گسترده در وزارت مالیه و کمیسیون تدارکات ملی هم یاد میکرد که مانع چاپ کتب درسی٫ رسیدن آن به ولایات و دادن تخصیص به معلمین میشوند هم یاد آوری میکرد.

در زمان وزارت فاروق وردک از بابت ساخت صد ها مکتب خیالی٫ معاشات هزاران معلم و ده ها هزار شاگرد خیالی میلیون ها دالر به جیب فاروق وردک و دیگر مقامات وزارت معارف رفت. امروز شاگردان به کمبود کتب درسی در سرتاسر افغانستان در حالی مواجه اند که کمیسیون تدارکات ملی و وزارت مالیه افغانستان قرار داد های چاپ کتب درسی و انتقال آن به مرکز و ولایات افغانستان را از امروز به فردا میاندازد. شاگردان در صنوف مزدحم و شصت نفره و آنهم برای یک و نیم الی دو ساعت به دلیل نبود مکتب و معلم مصروف فرا گیری تعلیم اند. معلمین مخصوصن در ولایات ماه ها معاشات شانرا اخذ نکرده اند و اکثریت آنها در نهایت فقر و تنگدستی بسر میبرند.

آقای رییس جمهور! همه چیز فقط سیاه و سپید نیست٫ بد بودن کیفیت درس در مکاتب دولتی دلیل دارد و یکی از دلایل آن همان میراث بر جا مانده فساد از زمان وزارت یکی از افراد مورد اعتماد تان آقای فاروق وردک است و دیگرش تعلل و کار شکنی وزارت مالیه و کمیسیون تدارکات ملی است که نه بودجه کافی در اختیار این وزارت میگذارد و هم در دادن قرار داد ها و چاپ و نشر کتب درسی تاخیر میکنند.

وقتی معلم در صنف شصت نفره و مزدحم و فقط برای دو ساعت و آنهم بدون کتاب و بدون گرفتن معاش سه ماهه اش تدریس میکند٫ کیفیت معارف از این بهتر نمیشود!

برای بهبود معارف و کیفیت تعلیمی نیاز به عقده گشایی و کمپاین کردن نیست! بهبود معارف نیاز به اراده سیاسی٫ شفافیت و پاسخگویی دارد.
برای بهبود معارف نیاز به معلم تعلیم یافته و آموزش دیده، مکاتب قابل استفاده، کتب درسی، صنوف منظم با تعداد شاگردان کم و ساعات درسی مناسب است. معارف با شعار نه با عمل درست میشود!

  پربازدید ترین