• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تذکراتى به سادات محترم

تذکراتى به سادات محترم

در این اواخر دیده مى شود که عده اى در پى مصادره دستاورد سادات مبنى بر ثبت نام شان در تذکره هاى برقى است و چنین وانمود مى سازند که گویا آنها به تنهایى این کار مهم را انجام داده اند و برخى دیگر چنان بر طبل استقلال قومیت مى کوبند که گویا سادات مستقل شده و به هیچ قومى وابستگى و احتیاج ندارند. در برابر این عریزان چند مسئله را به شرح زیر عرض مى دارم:

1- سادات با ذکر نام اقوام در تذکره موافق نبود و مى خواست نام هیچ قومى در تذکره ذکر نشود.

2- چون رئیس توزیع تذکره هاى برقى دو سال پیش اعلام کرد که تنها نام 14 قومى که در قانون اساسى افغانستان ذکر شده نوشته مى شود و سائر اقوام به نام یکى از آنها تذکره بگیرند و همین مسئله قوم سادات و سائر اقوام را حساس نمود و گفتند: به نام کدام قوم تذکره بگیریم و هر قومى را بنویسیم دروغ است. همین بود که آنها مبارزات مدنى خود را شروع کردند و بدون اینکه دماغ کسى خون شود حق خود را گرفتند.

3- اخذ تذکره به نام سادات از صد سال پیش تا اوایل حکومت کرزى ادامه داشته و سادات چیزى تازه به دست نیاورده اند.

4- این حق مسلم را حکومت افغانستان به گروگان گرفته بود و به حقدار نمى داد تا دادخواهى ها به نتیجه رسید و رئیس جمهور فرمان صادر نمود.

5- در احیاى این حق همه سادات اعم از شیعه، سنى، پیر، جوان، زن و مرد شرکت داشتند و همه در این امر مهم سهیم مى باشند و هیچ کسى حق مصادره آنرا ندارد.

6- نباید جوانان بى تجربه و خون گرم سادات حرکات ناسنجیده و غیر منطقى انجام دهند و باعث بروز حساسیت ها شوند.

7- اتحاد و تنیدگى سادات و اقوام دیگر، به حدى است که زندگى بدون یکدیگر را تقریباً غیر ممکن ساخته است و در تمام مسائل شریک هم هستند.

8- برخى از لائیک ها و معتقدان چپ تا دیروز سادات را انگل جامعه مى گفتند و امروز مصیبت جدایى سادات از هزاره را مى خوانند در حالى که دل آنان نه هزاره مى سوزد و نه سادات را قبول دارند بلکه بر طبل نفاق مى کوبند.

9- در فرجام باید گفت: سادات شیعه از لحاظ فرهنگى، جغرافیایى، رسوم و عنعنات و اعتقادات مذهبى هزاره هستند و کما فى السابق از منظر قومى، سید مى باشند و سیادت به عنوان قوم هیچ افتخارى ندارد و سادات بر هیچ قومى برترى ندارد و خوبى و بدى با عمل شخصى سنجیده مى شود نه نسبت قومى.

نویسنده: سید محمد علی جاوید

  پربازدید ترین