• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شکیلا ابراهیم خیل برنده جایزه حقوق بشری شد

شکیلا ابراهیم خیل برنده جایزه حقوق بشری شد

شکیلا ابراهیم خلیل یکی از خبرنگاران افغانستان، برنده جایزه حقوق بشری شد. این جایزه در هماهنگی با سازمان عفو بین الملل به فعالان حقوق بشر و حقوق زن داده می‌شود.

بانو ابراهیم خیل، در روزهای دشوار جنگ داخلی و حاکمیت طالبان در کابل زندگی می‌کرد و در فصل جدید سیاسی افغانستان که زمینه فعالیت زنان بیشتر شده، از اولین خبرنگاران زن افغانستان بود که کارش را در تلویزیون طلوع آغاز کرد و هر روز گزارش‌هایش در این رسانه به نشر می‌رسید.

رسانه‌ها در افغانستان در چند سال گذشته، صدمه بزرگی به گروه های تروریستی وارد کرده است، برای همین خبرنگاران و رسانه‌ها، در تهدیدات بلند از سوی گروه های تروریستی قرار دارند. سه سال پیش (8 حمل 1395)  بر موتر کارمندان تلویزیون طلوع در کابل حمله انتحاری شد. در آن حمله شماری از خبرنگاران و کارمندان این رسانه کشته شدند. شکیلا ابراهیم خیل پس از آن افغانستان را ترک کرد و در آلمان پناهنده شد.

در آلمان  کار خبرنگاری را در بخش افغانستانِ “دویچه وله” آغاز کرد و رویداد سیاسی، اجتماعی و نظامی افغانستان را به زبان پشتو و فارسی پوشش می‌دهد.

به دلیل اینکه شکیلا ابراهیم خلیل، در شرایط جنگی و دشوار در افغانستان فعالیت می‌کرد و همچنان از زنان فعال این کشور محسوب می‌شود. یک فلم مستند از زندگی او و یک نماینده زن پارلمان، “نیلوفرابراهیمی” به نام “رویا رویی با اژدها” توسط صدیقه مجددی ساخته شده و از جمله هشت فلم مستندی بود که در جشنواره جایزه فعالان زن در هالند، نامزد شده بود. این جایزه که با هماهنگی سازمان بین المللی عفو بین الملل توزیع می‌شود، شکیلا ابراهیم خیل از افغانستان یکی از کسانی بود که این جایزه را به دست آورد.

برنده شدن شکیلا ابراهیم خیل، در افغانستان واکنش گسترده را در میان خبرنگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت و کارکردهای این خبرنگار مورد تقدیر قرار گرفته است.

سیاستمدارن افغانستان نیز این جایزه را به بانو ابراهیم خیل تبریک گفته است. عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان در برگه فیسبوک خود، شکیلا ابراهیم خلیل را “خبرنگار ورزیده و پر تلاش” افغانستان توصیف کرده و گرفتن این جایزه را دستاورد بزرگ برای رسانه‌های افغانستان یاد کرده و آن را تبریک گفته است.

 شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری نیز با نشر تصویر بانو ابراهیم‌خیل هنگام گرفتن این جایزه، نوشته است “برای خانم ابراهیم خیل و سایر زنان مبارز کشور موفقیت‌های بیشتر آرزو داریم”.

  پربازدید ترین