• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تنها راه خروج از بحران فعلی کشور؛ خروج خارجی ها از افغانستان است

تنها راه خروج از بحران فعلی کشور؛ خروج خارجی ها از افغانستان است

بحران فعلی افغانستان تنها یک راه حل دارد و آن خروج بلاقید و شرط تمامی نیروهای خارجی، توقف مداخلات بیرونی در امور افغانستان است.

باید بجای حمایت از طالبان، به خواست مردم برای خروج نیروهای خارجی احترام گذاشت و بطور عملی نشان داد که دخالتی در امور داخلی آنان نمی شود و این تنها راه برای برون رفت از مشکل افغانستان است.

تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند درگیری‌های مسلحانه نیز در کشور نیز ادامه خواهد یافت.

 همواره دیگر کشورها در خاک ما جنگیده‌اند و به همین دلیل افغانستان هرگز رفاه را به خود ندیده است. تاریخ نشان داده که هر چه حضور نیروهای خارجی ادامه یابد جنگ نیز اداماه خواهد داشت.

نکته دیگر اینکه همانگونه که تداوم حکومت فعلی برای آیندگان این سرزمین مفید به فایده نیست، طرح حکومت موقت نیز راه بجایی نمی برد.

معضلات و مشکلات امروز افغانستان فراتر از حکومت فعلی و یا حکومت موقت در آینده است. کشور ما در حال حاضر، در مرکز بازی های بین المللی قرار گرفته و کاری هم از دست سیاستمداران و سران سیاسی خام و نادان ما برنمی آید. اما ذکر این نکته لازم است که سیاستمداران و سران سیاسی ما می توانند در این روند خودی نشان داده و با اتخاذ تصامیم به موقع و بجا، بربازی های بازیگران بین المللی تاثیر گذاشته قسمتی از برنامه های آنان را مختل بسازند تا آنان نیز بفهمند که نمی توانند آنگونه که راحت رقابت های جهانی خویش را به افغانستان کشانیده اند، راحت نیز به تداوم آن بپردازند.

اما افسوس که "به اصطلاح" سیاستمداران ما نیز مغلوب سیاست های شیطانی قدرت های بزرگ گشته و بکلی منافع ملی را به فراموشی سپرده اند و آنقدر القائات بیرونی بر آنان تاثیر گذاشته است که صرفا به منافع شخصی خود می اندیشند.

بقای حکومت فعلی که اوضاع در همه جهات از کنترول قدرتمداران دولتی بیرون شده است، به نفع هیچکس یا جریانی بجز آمریکا نیست. زیرا حکومت در تمامی حیطه ها با شکست مواجه شده و دیگر توانایی مدیریت بحران پیش آمده را ندارد که دقیقا این خواسته آمریکا است و اگر روند به همین منوال پیش برود، تا چند صبای دیگر هیچ اثری از نظام و حکومت و توان مردمی باقی نخواهد ماند و در کنار آن منابع خدادادی ما بیشتر به سرقت خواهد رفت و نیروی فعال و بااستعداد ما بیشتر جذب کشور های دیگر خواهند شد.

در بقای این نظام، آمریکا سه مهره اصلی را در اختیار دارد، کرزی، غنی و اتمر که هرکدام شان در مسندی در جایگاه رهبری قرار گرفته اند و هرکدام از اینها که بیشتر وفاداری و خوش خدمتی خود را به آمریکا ثابت کنند، بیشتر در این جایگاه تکیه خواهند زد و دیگری مجبور است تا به خواسته آمریکایی ها تن در دهد و خواسته آنان را بر خواسته های مردم خود ترجیح دهد.

بازهم برای آمریکا فرقی ندارد که بجای این نظام و حکومت، یک دوره انتقالی و موقت دیگر آغاز شود و یکبار دیگر تمامی این مصایبی که بر مردم ما گذشته است تکرار گردد. آمریکایی ها برای حکومت موقت نیز برنامه ها و افرادی را آماده کرده اند تا درصورت لزوم از آنها استفاده کنند. آنان یکی از مهره های خویش را گذاشته اند تا در بقای نظام پوشالی فعلی بکوشد و دیگری بر ایجاد حکومت موقت! و این جنگ "زرگری" باعث می گردد تا دیگر افراد بظاهر قدرتمند وابسته به دیگر کشورها نیز به یکی از این دوجناح بپیوندند و کلا بازهم اتخاذ تصامیم و مدیریت اوضاع در کنترول دایره قدرت آمریکایی ها باشد.

بطور حتمی در وضعیت فعلی هیچکس یارایی و توانایی ارایه طرح خروج از بحران را ندارد اما آنچه مشخص است تنها راه خروج از بحران فعلی، تاکید بر خروج خارجی ها از افغانستان و زدن چهره های وابسته به دیگر کشورها است که در توان و وسع شخصی همه ما است تا هرکدام از ما در هر موقعیتی که قرار داریم بر این مساله تاکید ورزیم تا بخیر ملکه ذهنی تمامی مردم شود و بطور یقین که خواسته جمعی بر خواسته های بیگانگان فایق خواهد آمد. انشاءالله!

  پربازدید ترین