• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نصیحتی به سادات و غیر سادات افراطی

نصیحت امثال ما ضعفاء به امثال دوست عزیزمان جناب آقای حسینی ... که مورد احترام و قسما مورد تقدیر هم میباشند اما منتقد روش و عملکرد عزیزان وسروران در بعضی از زمینه ها هستیم :

در ابتدا بازگشت و استراد پیشوند سیادت به نام هر فاطمی نسب (بطور رسمی و تذکره‌ای آن) و تصریح و درج آن در قانون اساسی به همه عزیزان سادات و غیرسادات تبریک عرض نموده و از مساعدت جناب ریس جمهور داکتر اشرف غنی و همکاران ایشان تشکر بعمل می آوریم همینطور از زحمات و پیگیریهای عده ای از بزرگواران و جوانان برومند در این عرصه تقدیر نموده توفیقاتشان را از خداوند متعال خواهانیم.

و در قدم دوم تذکراتی را از باب (من طلب رضی الله بسخط الناس کفاه الله امور الناس) بدون پرداختن به جزئیات، خالصانه و متواضعانه خدمت سادات گرامی، مخصوصا عزیزان فعال از سادات و غیر سادات عرض مینمایم:

1 - افراط در هر کاری موجب سرافکندگی و شکست در دنیا و آخرت است و شک نکنید این نوع عملکردها که اخیرا در جامعه صورت می گیرد از مصادیق بارز افراط‌گرایی و مغایر با ایمان مومن بوده ونتیجه ای جز تعصب و عصبیت در پی نخواهد داشت.

2 - تجربه و تاریخ نشان داده است افراط گرایان قومی عاقبت خوبی نداشته‌اند و همیشه مایه نفاق و عقب‌ماندگی اقوام و مخصوصا قوم خود بوده‌اند و به هیچ عنوان عامل پیشرفت قوم و قبیله و... نبوده و نیست و چه بسا وسیله و پلکانی میشود برای عده ای بی‌دین و قدرت طلب و شهرت‌خواه که از احساسات عموم استفاده نموده و صعود کنند و بر جامعه مستولی و حاکم گردند... فیولی علیکم شرارکم!

3 - افراطیت قومی و نژادی محاربه و جنگ رسمی با خدا و رسولش است و بعنوان مظهری از مظاهر جاهلیت و از موانع بسیار جدی و در تقابل با اهداف حقه اسلام و ارزشهای اسلامی قرار داشته است پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت و اصحابش بیشترین هزینه ها را در جهت برچیدن اینگونه تفکرات و روشها از جامعه پرداخته‌اند.

4 - افراط گری عده‌ای و استفاده ابزاری از عنوان و نام قوم و ظلم و تلاش در جهت حذف و تضعیف قوم دیگر ؛ مبرر و مجوز برای جمع مظلوم و مورد ستم نمیشود تا مقابل به مثل نمایند و جواب سیئه را با سیئه دهند و در همان مسیر قومگرایی افراطی بیفتند و از بیراهه در صدد تقابل و جبران آن، همت گمارند.

5 - نصب و آویختن تصاویر علماء و نمادهای دینی و مذهبی مؤمنین، که مورد قبول همه اقوام بوده تغییری در حقیقت و ماهیت حرکتهای افراطی نمی دهد کما اینکه روضه خواندن و دایر نمودن مجالس حسینی و داشتن زی دینی و... هم ازحقیقت و ماهیت حرکتهای افراطی و قومی نمی کاهد بلکه یک امر مستهجن و آشکار است.

6 - واژه سید و سیادت عنوانیست مذهبی دینی و مورد تقدس و احترام همه مؤمنین و مسلمین و برگرفته و متصل به ذریه پیامبر اسلام و کوبیدن بر آن بعنوان خمیرمایه قومی نژادی، تحقیر و تخفیف این عنوان بوده و مخالف با شکل گیری و فلسفه وجودی آن و مستهجن و قبیح دیگریست.

7 - پیشوند سیادت و یا تصریح و آوردن عنوان سادات در تذکره که برای مدتی موقت حذف و مورد بی مهری دولت مردان و مسئولان امر قرار گرفته بود حقی بود ثابت مسلم و غیرقابل انکار، همینطور مرسوم و مسجل و معروف در کشورهای اسلامی و دیر یا زود توسط این دولت و یا دولت بعدی حل میگردید و منتهی از هیچ مرجع و مجموعه ای هم بر سادات معظم نمیتواند باشد که بحمدالله محقق شد.

8 - تلاش عزیزان در جهت بازگرداندن پیشوند و یا پسوند  سیادت و سادات که از دیرباز شناسه و مشخصه سادات معظم و مورد قبول در بین هر قوم و مردم و جغرافیایی در طول تاریخ بوده است قابل قدر و ارج بوده و میباشد اما انحصار و استفاده و کشاندن آن در راههای دیگر مانند قوم گرایی و ... که باعث انفصال و دور شدن سادات از دیگر اقوام شود به هیچ عنوان مشروع نبوده و نخواهد بود.

9 - از آنجاییکه این اصل دینی مذهبی و تجربی در بین مسلمین اصلی است ثابت که (لکل قوم ساداة) - از برای هر قوم ساداتی است - و خواستگاه پیامبر و دین و شریعت اسلامی هم چنین بوده و هست سادات هرقوم مربوط همان قومی است که در بین آنان زندگی میکنند و از همان قوم بحساب می آیند (من عاشر قوما صار منهم) - هرکسی در بین هرقومی زندگی کرد از همان قوم محسوب میشود -. نباید بکوشند که سادات یک قوم را از آنان جدا سازند چه از طرف افراطیون سادات وچه از غیرسادات و اقوام دیگر، و برخلاف خواست الهی و نظام خویشاوندی و انسانی است وت لاشی است مذبوحانه.

10 - و در اخیر از خوبان و متدینان و علماء دیگر اقوام نیز خواهانیم که بطور جدی در این جهت یار و همکار گردند و نگذارند جامعه دینی و اسلامی بیشتر از این دستخوش تفرقه و نفاق گردد لذا افراط گرایان هرقوم و کسانی که شعار قومیت سر داده و عملکرد غیرعادلانه و عصبیت دارند باید سرزنش و نصیحت گردند تااصلاح شوند در غیر آن باید از جامعه طرد و تضعیف گردند تا مجددا مظاهر جاهلیت شکل نگیرد و به عصر قبل از اسلام جامعه را سوق ندهند و نهی از منکر که قطعا مصداق بارز آن همین مورد است از  یاد نبرند و بقول سعدی: بعمل کار برآید به سخندانی نیست و ما علینا الا البلاغ

  پربازدید ترین