• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس اجراییه کشور: برای رهبری گفت وگوهای صلح به یک مرجع واحد نیاز داریم

رییس اجراییه کشور: برای رهبری گفت وگوهای صلح به یک مرجع واحد نیاز داریم

رییس اجراییه کشور می‌گوید در روزهای اخیر رای‌زنی‌ها برای توحید تلاش‌های صلح روی دست گرفته شده و نیاز است که مرجع واحد برای رهبری گفت‌وگوهای صلح وجود داشته باشد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور امروز (یک‌شنبه، 11 حمل) در کابل با اشاره به تلاش‌های صلح افغانستان گفت هر تلاشی که برای صلح صورت می‌گیرد، باید واحد شود.

آقای عبدالله که در مراسم «روز جهانی توبرکلوز» در کاخ سپیدار صحبت می‌کرد، افزود که در این شب و روزها بحث‌هایی روی ایجاد یک مرجع واحد برای رهبری تلاش‌های صلح جریان دارد.

به گفته‌ی او، با واحدساختن این تلاش‌ها، از صدای اکثریت مردم افغانستان در روند صلح که صلح با عزت، پایدار و حافظ حقوق مردم افغانستان می‌باشد، نمایندگی خوب‌تری می‌شود.

رییس اجراییه‌ی کشور تأکید کرد که تعیین سرنوشت آینده‌ی کشور مربوط به مردم افغانستان است و اکثریت مطلق مردم افغانستان هم نمی‌خواهند که به روزهای تاریک و سیاه دوباره برگردند و در آن جا حقوق انسانی‌شان پایمال شود.

از سویی، او در این نشست با اشاره به روند انتخابات نیز گفت که اکثریت مطلق مردم افغانستان به این باور است که انتخابات تنها تعیین‌کننده‌ی سرنوشت کشور است.

به گفته‌ی آقای عبدالله، مردم افغانستان با زحمت و تلاشش نشان داده که می‌توانند با «کمی ادامه‌ی همکاری جامعه‌ی بین‌المللی» سرنوشت آینده‌ی افغانستان را تعیین و آن را آباد کنند.

آقای عبدالله در حالی از واحدشدن تلاش‌ها در راستای صلح صحبت کرده است که ارگ ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده بود که محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور دیروز (شنبه، 10 حمل) به منظور واحدساختن تلاش‌های جاری برای تأمین صلح در کشور با شماری از رهبران سیاسی کشور دیدار کرده است.

محمدهارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفته بود که در این دیدار آقای غنی با حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، عبدالرب رسول سیاف، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، عبدالله عبدالله رییس اجراییه و محمدکریم خلیلی رییس شورای عالی صلح در مورد صلح بحث و مشوره کرده است.

طالبان با حمله به رهبران سیاسی کشور؛ اراده ما را برای شکست خود تقویت می‌کنند
همچنین آقای عبدالله اضافه کرد که طالبان نیز بدانند که با هر حمله‌ی که علیه رهبران سیاسی کشور انجام می‌دهند، عزم و اراده‌ی ما را برای شکست خود تقویت می‌کنند.

او از اینکه جنرال دوستم در این رویداد آسیبی ندیده‌است ابراز خُرسندی کرد.

به گفته‌ی عبدالله؛ معاون اول ریاست جمهوری، از چهره‌های تاثیرگذار و معتقد به تامین نظم و امنیت در کشور است که تروریستان و حامیان‌شان، حضور وی را در افغانستان تحمل نمی‌توانند.

عبدالله در حالی از تقویت اراده حکومت برای شکست طالبان سخن می‌زند که روز گذشته کاروان موترهاى جنرال دوستم در مسیر شاهراه بلخ - جوزجان در منطقه شرشر با کمین طالبان برخورد کرده است.

  پربازدید ترین