• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیل زاد با هیأت مذاکره کننده صلح حکومت در کابل دیدار کرد

خلیل زاد با هیأت مذاکره کننده صلح حکومت در کابل دیدار کرد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان که در ادامه ششمین ‌دور سفرهای خود در پیوند به روند صلح، به کابل آمده است، با هیأت مذاکره‌کننده صلح حکومت و رییس دبیرخانه شورای عالی صلح دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آقای خلیل‌زاد در توییتی نوشته است که در دیدار با سلام رحیمی، رییس هیأت مذاکره‌کننده صلح حکومت، اعضای این هیأت و عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح، در مورد ضرورت پیشرفت و آغاز فوری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بحث و گفت‌وگو کرده است.

زلمی خلیل‌زاد در حالی با هیأت مذاکره‌کننده صلح حکومت دیدار و در مورد پروسه صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کند که او پیش از این خواستار تشکیل یک هیأت مذاکره‌کننده فراگیر و جامع برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شده بود. حکومت افغانستان نیز اعلام کرده است که روی ایجاد یک مرجع واحد برای رهبری و پیش‌برد تلاش‌های صلح، رأی‌زنی‌ها را آغاز کرده است.

انتظار می‌رود که آقای خلیل‌زاد امروز با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار و در پیوند به پیشرفت‌های روند صلح، گفت‌وگو کند.

آقای ‌خلیل‌زاد، ششمین دور سفرش را برای تسهیل روند صلح در افغانستان در پنجم ماه حمل آغاز کرد و این سفر تا بیست‌ویکم برج جاری ادامه خواهد یافت. وزارت امور خارجه امریکا در ششم حمل با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده بود که آقای خلیل‌زاد در این دور سفرش به کشورهای افغانستان، بلجیم، بریتانیا، پاکستان، اوزبیکستان، اُردن و قطر خواهد رفت.

آقای خلیل‌زاد پس از پایان یافتن دور پنجم مذاکرات رسمی‌اش با نماینده‌گان طالبان خلاف دورهای قبلی به افغانستان نیامد و مستقیم به واشنگتن سفر کرد. از جانب دیگر، گفت‌وگوهای دور پنجم نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، که در 21 حوت پایان یافت، واکنش افغانستان را در پی داشت. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری درست دو روز پس از پایان یافتن گفت‌وگوهای قطر، از زلمی خلیل‌زاد که هیأت امریکایی را در این مذاکرات رهبری می‌کرد و هم‌چنین رویکرد این کشور در قبال پروسه صلح، به شدت انتقاد کرد. آقای محب، خلیل‌زاد را به تلاش برای کسب منفعت شخصی و رسیدن به قدرت در افغانستان متهم کرد. مشاور امنیت ملی گفته بود که خلیل‌زاد از حکومت افغانستان مشروعیت‌زدایی کرده و به گروه طالبان مشروعیت می‌بخشد. انتقاد آقای محب، واکنش سریع و در عین حال غیرمنتظره واشنگتن را در قبال داشت. وزارت امور خارجه امریکا، مشاور امنیت ملی کشور را در مقر آن وزارت احضار و انتقاد و «حمله» او را بر خلیل‌زاد «حمله بر وزارت خارجه امریکا» عنوان کرد. این تنش در این سطح باقی نماند؛ به دنبال آن خبرگزاری رویترز گزارش کرد که یک دیپلمات ارشد امریکایی به رییس جمهور غنی گفته است که این کشور تمام روابط نظامی و غیرنظامی خود را با حمدالله محب قطع می‌کند و پس از این دیگر با او همکاری نخواهد داشت.

  پربازدید ترین