• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

موسی تره خیل متهم به قتل، دزدی و غصب زمین است

موسی تره خیل متهم به قتل، دزدی و غصب زمین است

پرونده برادر نماینده پیشین مجلس نمایندگان کشور تکمیل شده است و به زودی به دادستانی کل فرستاده می‌شود.

وزارت امور داخله می‌گوید، که موسی تره‌خیل به قتل، دزدی، زور گویی، غصب زمین و باج‌گیری متهم است و پرونده‌اش تکمیل شده است و به زودی به دادستانی کل فرستاده خواهد شد.

پولیس کابل هفته گذشته اعلام کرد، موسی تره‌خیل را به اتهام لت‌وکوب یک هوتل‌دار در منطقه پلچرخی کابل، بازداشت کرده است، اما پس از آن که دادستانی کل پرونده او را ناتکمیل خواند و از تحویل گرفتن آن انکار کرد،  وزارت امور داخله نیز موسی تره‌خیل را رها کرده است.

اکنون این وزارت می‌‌گوید، که موسی تره‌خیل متهم است و از فرماندهی پولیس کابل خواسته است تا او را دوباره بازداشت نماید.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله، گفت: "خودش متهم به قتل، زورگویی، باج‌گیری و غصب زمین است و ملاحظه که لوی سارنوالی در بخش تکمیل شدن دوسیه‌اش داشت فعلن دوسیه‌اش تکمیل شده و عنقریب به لوی سارنوالی فرستاده می‌شود".

در همین حال منابعی در پولیس کابل می‌گویند، با آن که موسی تره‌خیل جرم‌هایی بسیاری را انجام داده است، اما به علت آن که زورمند است دادستانی کل حاضر به پذیرفتن پرونده‌اش نشده است.

اما موسی تره‌خیل که خودش را مشاور شورای امنیت ملی معرفی می‌کند، ادعاها را در بارۀ زور گویی‌ها و غصب زمین رد می‌کند و می‌گوید، که بر بنیاد یک قرارداد قانونی با شهرداری کابل از موترهایی که در جاده کابل- جلال آباد رفت و آمد می‌کنند، پول می‌گیرد.

شهرداری کابل حاضر به گفت‌وگو در این باره نیست.

موسی تره‌خیل، برادر ملا تره‌خیل، گفت: "گپ گپ گرفتاری من حاجی موسی نیست، گپ دزدی پولیس 12 است که ما گرفتیم اقرار کرده که ما این عمل را انجام داده‌ام و قوماندان شهر و رییس تحقیقات دفاع آنان را می‌کند".

تصویرهای گرفته شده در جاده کابل-جلال آباد مردانی چوب به دست را نشان می‌دهند که وابسته به موسی تره‌خیل‌استند. این مردان در جادۀ کابل- جلال آباد در حوزه دوازدهم شهر کابل که در چند کیلومتری ارگ ریاست جمهوری قرار دارد، از رانندگان پول می‌گیرند و پارچه‌هایی را به آنان می‌دهند.

عبدالعلی راننده، گفت: "ترانسپورت می‌گیرد، این‌جا ترانسپورت را نمی‌بینیم. نه پارچه نه چیزی… فقط ده روپیه شاروالی می‌گیرد و شصت روپه اده".

حضرت محمد راننده، گفت: "همین پارچه می‌چلد، کابل می‌ریم جلال آباد می‌ریم می‌چلد".

در همین حال، موسی تره‌خیل ادعا دارد که این کار را به گونه قانونی انجام می‌دهد.

موسی تره‌خیل برادر ملا تره‌خیل، گفت: "ما همین ته‌جایی اده را از موترها جمع می‌کنیم، ما ماهانه را ریاست عواید شاروالی کابل قرارداد داریم".

شماری از باشند‌گان این منطقه پایتخت می‌گویند، که در این‌جا از حاکمیت قانون خبری نیست و زورمندانی چون موسی تره‌خیل فرمان روایی می‌کنند.

خیبر قصاب، گفت: "ما دوکان را خود ما ساخته‌ایم و کرایه‌اش را پنج سال پیش هم حاجی موسی می‌گرفت حالی هم می‌گیرد".

ظاهر فروشنده، گفت: "دو نیم هزار کرای دوکان ما را به حاجی موسی می‌دهیم، قانونی جایش است نه به زور تفنگ می‌گیرد".

اما موسی تره‌خیل این اتهام‌ها بر خودش را رد می‌کند و می‌گوید، که وی برای شکایت از پولیس حوزه دوازدهم به فرماندهی پولیس کابل رفته بود.

  پربازدید ترین