• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا ترامپ جنگ در افغانستان را مضحک می گوید؟

چرا ترامپ جنگ در افغانستان را مضحک می گوید؟

همزمان با تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان که در کابل برای جلب رضایت سیاستمداران برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان رای‌زنی می‌کند. دو نالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با دبیرکل ناتو جنگ افغانستان را مضحک خوانده است. ترامپ از طولانی شدن جنگ ابراز تاسف کرده و گفته تلاش‌های امریکا برای پایان این جنگ امیدوار کننده است.

این درحالیست که امریکا نقش اصلی را در این جنگ داشته و پس از حمله تروریستی یازدهم سپتامبر، این جنگ را با شعار مبارزه با تروریزیم آغاز کرد و هجده سال از این جنگ گذشته است.

پس از حمله نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان با حمایت امریکا و جامعه جهانی دولت جدید تشکیل شد. ساختار این دولت را که زلمی خلیل‌زاد و اشرف غنی در کنفرانس بن طرح کردند، بزرگترین اشتباه آنها این بود آن را طوری طراحی کردند که بتواند اقتدار شکسته و هژمونی قوم آنها را احیا کند و مشارکت در قدرت نیز بربنیاد سهمیه بند قوی در نظر گرفته شد. این اشکالات سبب شد که دولت دموکراتیک نباشد و نزاع های قومی که بزرگترین مشکل افغانستان است نیز حل نشود و زمامداران با گرایش قومی حکومت کنند.

 امریکا سالانه میلیاردها دالر را به این دولت کمک کرد؛ اما نتیجه آن یک دولت فاسد با رویکرد قبیلوی شد که با طالبان به‌عنوان یک گروه افراطی و سنت‌گرا که مخالف دولتداری مدرن و ارزش‌های جدید اند برخورد نمی‌کند.

 گروه طالبان با تمام توان برضد دولت می‌جنگد و چالش بزرگ برای دولتداری است. در نتیجه سیاست اشتباه دولت در هجده سال گذشته این گروه بیشتر از پیش، قدرتمند شده است. امریکا که واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی افغانستان را برای پایه‌گذاری دولت دموکراتیک نادیده گرفت و پا به پای سیاستمداران قوم‌گرا راه رفت، این اشتباه سبب شد که نتیجه مصرف میلیاردها دالر امریکا یک دولت ضعیف و فاسد باشد و نتوانست قلمرو حاکمیت خود را در افغانستان تقویت کند.

برای امریکا، جنگ افغانستان سالانه بیش از 50 میلیارد دالر هزینه دارد. دونالدترامپ هزینه سنگین و دستاورد اندک آن را می‌داند و به این خاطر به این نتیجه رسیده که بگوید این جنگ مضحک است.

طالبان بازمانده اسلام‌گرایان جهادی، دوره جنگ سرد امریکا با شوروی است. امریکا از این گروه‌ها برضد نیروهای شوروی در افغانستان استفاده می‌کرد. در واقع طالبان و اسلام‌گرایان افراطی که برای امنیت جهان تهدید محسوب می‌شود و با ارزش‌های جدید در افغانستان و جهان می‌جنگند. حالا که روسیه، ایران و چین از طالبان برضد نفوذ امریکا در افغانستان، استفاده می‌کنند ترامپ می‌گوید جنگ امریکا در افغانستان، مضحک بوده است.

ترامپ متوجه این واقعیت باشد، اشتباهاتی که امریکا در دوره جنگ سرد مرتکب شد و افغانستان را به حال خودش رها کرد و در نیتجه القاعده از افغانستان امریکا را تهدید کرد، باید این اشتباه تکرار نشود.

امریکایی‌ها در باره جنگ شان هردیدگاه و تفسیری داشته باشند به خود آنها مربوط است، اما دستاوردهای افغانستان، در هجده سال گذشته بایدحفظ شود و نباید نتیجه مذاکرات زلمی خلیل‌زاد با طالبان قدرت‌گیری دوباره این گروه در افغانستان شود. امریکا باید از هر اهرم فشار و امکانات دیگر کار بگیرد تا زمینه امتیازگیری طالبان در گفت‌وگوهای صلح محدود شود. امریکا باید فداکاری سربازانش را اهمیت بدهد و نگذارد نتیجه دو دهه جنگ و قربانی‌ها آنها برگشت دوباره طالبان در افغانستان شود و باردیگر این گروه در همکاری با گروه‌های تروریستی دیگر با امریکا بجنگند و یا امریکا مجبور شود بار دیگر برضد آنها یک جنگ مضحک دیگر را آغاز کند.

بایـا

  پربازدید ترین