• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کودکان قربانیان اصلی مین در افغانستان هستند

کودکان قربانیان اصلی مین در افغانستان هستند

اداره "انسجام و هماهنگی تطهیر مین" در افغانستان می‌گوید مین، بمب‌های دست‌ساز و مواد انفجاری در سال گذشته میلادی (2018) در  کشور بیش از یک هزار و چهارصد قربانی گرفته است. 58 درصد قربانیان کودکان و 10 درصد زنان بوده‌اند.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی  می‌گوید پاکسازی کامل کشور از مین‌ها و مواد منفجرناشده هنوز یک چالش بزرگ است.

شفیق یوسفی، رییس این اداره به بی‌بی‌سی گفته از این میان 58 درصد کودکان و 10 درصد زنان بوده‌اند.

به گفته آقای یوسفی هر سال در حدود 60 تا 70 میلیون دالر هزینه برای پاک‌سازی میدان‌های ماین در افغانستان نیاز است. اما تمویل‌کنندگان بین‌المللی نمی‌توانند بودجه مورد نیاز موسسات ماین‌‌‌پاکی را بپردازند.

او گفت این اداره فقط پنجاده درصد بودجه مورد نیاز را در گذشته به دست آورد و این امر بر آگاهی‌دهی و پاکسازی ماین‌ها تاثیری منفی می‌گذارد.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در نشستی که امروز پنج‌شنبه به مناسبت روز جهانی اطلاع‌رسانی درباره خطرات ماین در کابل برگزار شده بود، گفت که در راستای پاک‌سازی ماین‌ها و مواد منفجرناشده در افغانستان 80 درصد کار انجام شده و 20 درصد باقی مانده هنوز یک چالش بزرگ است.

در این نشست، نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث نیز گفت تا به حال سه‌هزار و یک‌صد کیلومتر مربع زمین از مناطق آلوده با ماین در افغانستان پاک‌سازی و در حدود 19 میلیون ماین و مواد منفجر ناشده از این مناطق جمع‌آوری و از بین برده شده است.

به گفته آقای فهیم در جریان هر ماه حدود 120 نفر در نتیجه انفجار ماین و مواد منفجره ناشده در افغانستان یا جان‌ خود را از دست می‌دهند و یا هم دچار معلولیت می‌شوند.

دبیرکل سازمان ملل در پیامی از کشورهای جهان خواسته که تعهدشان را در زمینه مبارزه با ماین و پیامدهای ناگوار آن تجدید کنند.

چهارم آوریل روز جهانی اطلاع‌رسانی درباره خطرات ماین است. سازمان ملل متحد امسال از این روز با شعار «زمین امن، خانه امن» درحالی تجلیل می‌کند که در سال‌های اخیر انفجار مین به یکی از عوامل عمده تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده است.

  پربازدید ترین