• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رهبران حکومت وحدت ملی: هیأت جدید مذاکره کننده در هفته جاری معرفی می شود

رهبران حکومت وحدت ملی: هیأت جدید مذاکره کننده در هفته جاری معرفی می شود

پس از دیدار نماینده ویژه ایالات متحده امریکا با رهبران حکومت وحدت ملی، ارگ و سپیدار از متمرکز بودن بحث‌های حکومت روی تشکیل هیأت جدید مذاکره‌کننده صلح خبر داده می‌گویند، احتمال زیاد می‌رود که اعضای این هیأت در هفته جاری از سوی حکومت معرفی شوند. آن‌چنانی که سخنگویان ارگ و سپیدار می‌گویند، ترکیب این هیأت برخلاف هیأت دوازده نفری پیشین، فراگیر است و برای تمام اقشار جامعه جایگاهی در نظر گرفته شده است.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس جمهور روز جمعه، شانزدهم حمل، در صحبت با روزنامه 8صبح گفت: «کار روی معرفی اعضای تازه تیم مذاکره‌کننده همه‌شمول جریان دارد و احتمال زیاد می‌رود این اعضا در هفته پیش رو معرفی شوند.» آقای مرتضوی افزود که در حال حاضر بحث‌های ارگ روی ترکیب این هیأت، توحید تلاش‌های صلح زیر یک چتر و برطرف ساختن نگرانی‌های احزاب و جریان‌های سیاسی در پیوند به روند صلح تمرکز یافته است.

هم‌چنان معاون سخنگوی ریاست اجرایی حکومت می‌گوید که محور نشست‌های زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان و رهبران حکومت وحدت ملی در چند روز گذشته، ایجاد اجماع داخلی و تشکیل هیأت مذاکره‌کننده فراگیر بوده است. امید میثم، معاون سخنگوی رییس اجرایی گفت، تلاش‌ها بر این است که به منظور تقویت اجماع داخلی صداهای صلح را یک‌پارچه بسازیم و یک هیأت مذاکره‌کننده فراگیر داشته باشیم.

این در حالی است که از این پیش حکومت در سال گذشته هیأتی متشکل از دوازده عضو را به منظور آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با گروه طالبان معرفی کرد. این هیأت اما به دلیل حکومتی بودن اکثر اعضای آن، با انتقادهای احزاب سیاسی،‌ نهادهای جامعه مدنی، زنان و نماینده ایالات متحده امریکا رو‌به‌رو شد. نهادهای داخلی و جریان‌های سیاسی استدلال کردند که این هیأت نمی‌تواند از جریان‌های سیاسی و شهروندان نماینده‌گی کند. هم‌چنان زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده ویژه ایالات متحده امریکا، این هیأت را برای‌ آغاز گفت‌و‌گوهای مستقیم با گروه طالبان بسنده ندانسته بود. او حدود یک ماه پیش،‌ در جریان پنجمین دور دیدار رسمی‌اش ‌با نماینده‌گان گروه طالبان در قطر از حکومت افغانستان خواست تا هیأت فراگیر و همه‌شمولی را ایجاد کند.

با این حال، این بار شاه‌حسین مرتضوی،‌ معاون سخنگوی رییس جمهور، از فراگیری و همه‌شمول بودن هیأت جدید اطمینان می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که تلاش‌ها برای ایجاد این هیأت تا پایان هفته جاری به نتیجه خواهد رسید. آقای مرتضوی گفت، در ترکیب هیأت جدید قرار است نماینده‌گان حکومت، احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و نماینده‌گان زنان عضویت داشته باشند.

ارگ ریاست جمهوری در حالی از ایجاد هیأت جدید و فراگیر مذاکره‌کننده در هفته پیش‌رو خبر می‌دهد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان، در پنج روز اقامتش در کشور با رییس جمهور، رییس اجرایی، چهره‌های سیاسی، نماینده‌گان نهادهای فعال در عرصه دادخواهی از حقوق زنان و جوانان دیدار کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا هدف این دور سفر آقای خلیل‌زاد به کابل را تشویق رهبران حکومت وحدت ملی و احزاب سیاسی برای ایجاد هیأت فراگیر و همه‌شمول بیان کرده است. او در این دیدارها در مورد ضرورت پیش‌رفت و آغاز فوری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صحبت کرده است.

در همین حال، آقای خلیل‌زاد صبح روز گذشته (جمعه) به پاکستان رفت و بر‌اساس اعلامیه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، او در نظر دارد تا به کشورهای بلجیم، اوزبیکستان،‌ اردن و قطر نیز سفر کند. نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در سفرش به قطر احتمالاً با نماینده‌گان گروه طالبان نیز دیدار خواهد کرد و در کنار بحث‌های پیشین روی «خروج نیروهای امریکایی» از کشور و «مبارزه گروه طالبان در برابر گروه‌های القاعده و داعش» قرار است در پیوند به آغاز مذاکرات مستقیم گروه طالبان با هیأت همه‌شمول و فراگیر دولت افغانستان و آتش‌بس دایمی نیز صحبت کند.

گروه طالبان و آقای خلیل‌زاد پس از پایان پنجمین دور گفت‌وگوهای رسمی‌‌شان در قطر اعلام کردند که روی «خروج نیروهای امریکایی» از کشور و «مبارزه گروه طالبان در برابر گروه‌های القاعده و داعش» به توافق ابتدایی دست یافته‌اند، اما پس از مشورت‌ها به توافق نهایی خواهند رسید. آقای خلیل‌زاد هم‌چنان پنجمین دور دیدارش با نماینده‌گان گروه طالبان در قطر را ارزنده عنوان کرده و گفته است که در ششمین دور گفت‌وگوهایش با نماینده‌گان این گروه، بر آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تأکید خواهد کرد.

از سوی دیگر، شماری از چهره‌های سیاسی هنوز هم روی برگزاری نشست چهره‌ها و احزاب سیاسی با هیأت گروه طالبان در قطر تأکید دارند. آنان این نشست را «تلاش ملی» عنوان کرده می‌گویند که در کنار تلاش‌های نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای قانع ساختن گروه طالبان به نشستن دور میز مذاکره با دولت افغانستان، این تلاش‌ها نباید متوقف شود.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، در صحبت با رسانه‌ها گفته است که اگر در نشست قطر از او دعوت شود، در آن شرکت خواهد کرد. به گفته او، حکومت باید نماینده‌گانش را برای شرکت در این نشست آماده کند. آن‌چنانی که آقای کرزی و شماری از چهره‌های سیاسی دیگر گفته‌اند، چه حکومت نماینده بفرستد یا نفرستد، این نشست برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، ‌شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند که تا کنون در پیوند به چگونه‌گی تشکیل هیأت فراگیر و همه‌شمول با آنان مشورت صورت نگرفته است. محمدعارف کیانی، سخنگوی دسته انتخاباتی امنیت و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل و نور‌رحمان لیوال، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته‌اند که تا کنون با دسته‌های انتخاباتی آنان روی تشکیل هیأت جدید فراگیر و همه‌شمول مذاکره‌کننده با گروه طالبان، مشورت نشده است.

  پربازدید ترین