• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین لابراتوار تشخیص بیماری های سرطانی به بهره برداری سپرده شد

نخستین لابراتوار تشخیص بیماری های سرطانی به بهره برداری سپرده شد

نخستین لابراتوار تشخیص بیماری‌های سرطانی یا «هستوپتالوژی» در افغانستان، از سوی وزارت صحت عامه به بهره‌برداری سپرده شد. این نخستین لابراتوار تشخیص بیماری‌های سرطانی است که در افغانستان ایجاد می‌شود.

این لابراتوار از سوی وزارت صحت عامه به گونه‌ اساسی و مجهز با تمام سامان‌آلات طبی پیشرفته به کمک مالی سازمان صحی جهان و برنامه‌ انکشافی ملل متحد ایجاد شده است.

داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه، ایجاد این مرکز را یک گام مهم و ارزنده در راستای تشخیص بیماری‌های سرطانی در کشور عنوان کرده، گفت: «ایجاد مرکز تشخیصیه امراض سرطانی یکی از آرزوهای دیرینه‌ی ما بود که خوش‌بختانه امروز ما موفق شدیم تا این چنین لابراتوار را برای هم‌وطنان خود که در گذشته برای تشخیص امراض‌شان به بیرون از کشور می‌رفتند ایجاد کنیم.»

 وزیر صحت عامه براهمیت ایجاد چنین لابراتوارهایی در کشور تاکید کرده گفت: «ایجاد لابراتوارها در تشخیص امراض نقش مهم دارد. لابراتوارهای وزارت صحت عامه در حال حاضر مانند کشورهای همسایه قادر به تشخیص 23 نوع بیماری در کشور می‌باشد. تشخیص ویروس توبرکلوز مقاوم که در گذشته یک مشکل جدی برای وزارت صحت بود، خوش‌بختانه امروز زمینه تشخیص آن مانند سایر امراض در چندین ولایت کشور فراهم شده است.»

فیروزالدین فیروز افزود که وزارت صحت عامه در تلاش است تا لابراتوارهای سکتور خصوصی را نظام‌مند سازد و معیارهایی را که لابراتوارهای وزارت صحت عامه در نظر می‌گیرند آنان نیز در کار شان تطبیق کنند.

وزارت صحت عامه می‌گوید که برای بهبود وضعیت لابراتوارها در کشور، 43 لابراتوار را به گونه‌ی اساسی ترمیم و مجهز کرده و نزدیک به 650 تن آموزش‌های مسلکی را در این بخش دیده‌اند.

  پربازدید ترین