• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانش: دولت با سیاست گذاری دقیق اقتصادی نسبت به معادن باید نگاه استراتژیک داشته باشد

دانش: دولت با سیاست گذاری دقیق اقتصادی نسبت به معادن باید نگاه استراتژیک داشته باشد

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری قبل از ظهر امروز یکشنبه در کنفرانس ملی معادن و گرامی داشت از هفته جیولوجیست ها که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، سخنرانی کرد. وی در این کنفرانس، نسبت به مکلفیت های دولت و حکومت، نهادهای اکادمیک، وزارت معادن و پطرولیم، سکتور خصوصی و مردم در زمینه مدیریت و استخراج معادن کشور سخن گفت.

استاد دانش، دولت و به صورت خاص رهبری حکومت را به سیاست‌گذاری استراتژیک اقتصادی و نگاه استراتژیک نسبت به معادن مکلف دانسته و به فراهم آوری زیر بنای مواصلاتی برای استخراج و استفاده از معادن و محیط کاملا امن و برخوردار از امنیت مطمئن دراین عرصه، تأکید کرد.

وی اما ابراز تأسف کرد که در طول 18 سال اخیر حکومت نتوانسته در این زمینه یک پالیسی استراتژیک و دایمی را تدوین و تطبیق کند. به گفتۀ استاد دانش تا همین یک سال پیش، همواره پلان های مقطعی به گونه شتابزده مطرح شده و بسیار زود تغییر یافته و به مرحله تطبیق نرسیده است.

معاون رئیس جمهور افزود که برای استخراج و استفاده از معادن، به منابع بشری مسلکی و متخصص نیاز است و بدون شک تربیه کدرهای مسلکی و متخصص وظیفه مراکز آکادمیک و پوهنتون ها است. وی با اشاربه نقش پوهنتون پلی تخنیک در تولید منابع بشری گفت هنوز هم از این نگاه با مشکل مواجه هستیم وبنابر این باید مراکز تحصیلات عالی وبه خصوص پوهنتون پلی تخنیک با همکاری وزارت معادن به پرکردن این خلاء اقدام کنند.

استاد دانش راجع به مکلفیت های وزارت معادن پطرولیم گفت که این وزارت در طول سالیان عمر خود از یک ثبات ساختاری و بستر نیرومند حقوقی و نیروی مسلکی متخصص کمتر برخوردار بوده و این نهاد در زمینه زیرساخت های حقوقی و تقنینی، سیستم کارای تدارکاتی برای قراردادهای منرالی و نظام کارآمد اداری و کدری، نیاز به اصلاحات گسترده داشته است که خوشبختانه پیشرفت های چشمگیری را در این زمینه ها شاهد هستیم.

وی با اشاره به اصلاحاتی که اخیرا در وزارت معادن تطبیق شده است ابراز امیدواری کرد که رهبری وزارت معادن با تطبیق اصلاحات در این عرصه ها، "اقدامات مسئولانه و شجاعانه ای" را در پیش بگیرد.

استاد دانش اما وظیفه همه آحاد مردم و به طور خاص سکتور خصوصی ما کمتر از وظیفه دولت و حکومت ندانسته افزود که ما در برخی از حالات با نوعی از بی مسئولیتی، برخورد غیر منصفانه و صرفا با نگاه سودجویانه مواجه هستیم که گاهی باعث پیدایش و تشویق قاچاق و مافیای اقتصادی و گریز از قانون می گردد.
وی با تأکید بر اینکه معادن در حقیقت سرمایه ملی است گفت: سرمایه گذاران و تجار باید با احساس مسئولانه ملی به این موضوع بنگرند و معادن افغانستان را جزء اموال عمومی بدانند که تمام مردم افغانستان و بلکه تمام نسل های آینده مالک واقعی آن هستند.

به گفتۀ استاد دانش ارزش اقتصادی معادن افغانستان به تریلیون‌ها دالر تخمین شده و تحقیقات جیولوجیکی نشان می‌دهد که در افغانستان 1400 نوع منرال و سنگ معدنی وجود دارد که اگر این همه ذخایر سرشار معدنی استخراج شده و مورد استفاده قرار گیرد، افغانستان به یکی از غنی‌ترین کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد. استاد دانش اما گفت که علی رغم وجود این منابع غنی معدنی، ما هنوز نتوانسته ایم از آن ها استفاده کنیم و از این جهت بسیار ضروری است که در عرصه های مختلف گام های جدی برداشته شود.

  پربازدید ترین