• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی پیشنهاد معرفی یک زن در سفارت افغانستان در اندونیزیا را رد کرد

 غنی پیشنهاد معرفی یک زن در سفارت افغانستان در اندونیزیا را رد کرد

این کار رییس‌‎جمهور، با انتقاد شماری از زنان روبه‌رو شده‌است. این زنان، می‌گویند که برخورد رییس‌جمهور با زنان بیشتر سلیقه‌یی و بربنیاد روابط سیاسی است.

رییس‌جمهور غنی، پیشنهاد وزارت امور خارجه را برای معرفی یک زن به سفارت افغانستان در اندونیزیا رد کرده‌است و به جای آن فیض‌الله ذکی، وزیر پیشین کار و امور اجتماعی را با یک فرمان همچون سفیر افغانستان در اندونیزیا معرفی کرده‌است.

بربنیاد نامۀ وزارت امور خارجه، اصیله وردک، به روز دهم ماه حمل همچون سفیر افغانستان در جاکارتا برای منظوری به ریاست‌جمهوری پیشنهاد شده‌است، اما رییس‌جمهور این پیشنهاد را نپذیرفت و حکم داد تا فیض الله ذکی به این کرسی پیشنهاد شود.

صبغت احمدی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه در این باره می‌گوید: «آقای فیض‌الله ذکی به پیشنهاد وزارت امور خارجه و منظوری رییس‌جمهور به حیث سفیر در اندو نیزیا گماشته شده، به بانوان حکومت وحدت ملی جایگاه ویژه قایل است ما سفیران زیادی داریم که سفیر استند.»

بربنیاد یک نامۀ دیگر وزارت امور خارجه، ماریا اختری که دوازده سال تجربه کار دارد، همچون مستشار و وزیر مختار سفارت افغانستان در مسکو پیشنهاد شده‌است، اما رییس‌جمهور تقرر همایون محتاط را به این کرسی منظور کرده‌است.

این کار رییس‌‎جمهور، با انتقاد شماری از زنان روبه‌رو شده‌است. این زنان، می‌گویند که برخورد رییس‌جمهور با زنان بیشتر سلیقه‌یی و بربنیاد روابط سیاسی است.

فریده مومند، وزیر پیشین تحصیلات عالی گفت: «اینان فقط به‌گونۀ سمبولیک و نمادین چند زن را به روی صحنه می‌آورند، و در جایی که ضرورت است مثلأ دستگاه دیپلوماسی، دو زن که دیپلومات استند، آنان در وزارت امور خارجه کار کرده ند تجربه کاری دارند، تخصص دارند، اینان را قبول نمی‌کنند و دو مردی را که بر اساس سلیقه‌های سیاسی و به خاطر معامله‌‎های مثلأ کمپاینی معرفی می‌کنند که این خود سوال برانگیز است.»

محبوبه سراج، فعال عرصۀ حقوق زن نیز بیان داشت: «هنوز هم بسیار بازی‌های سیاسی  است که در این وسط صورت می‌گیرد، هنوز هم خواسته‌های مردان هرچه که باشد قبول می‌شود و هنوز هم این رقم معاملات می‌شوند و همه شان به قیمت مقام و امکانات یک زن افغان تمام می‌شود.»

منابعی در حکومت، از برخوردهای قومی و سیاسی رییس‌جمهور غنی در مقرری‌ها در حکومت به ویژه در وزارت امور خارجه سخن می زنند و می گویند که رییس جمهور حکم کرد تا یک جوان هراتی را که حتا یک روز تجربه کار در وزارت امور خارجه ندارد، به همچون سفیر افغانستان در سویدن معرفی شود،  اما حکومت سویدن با این مقرری موافت نکرده است.

  پربازدید ترین