• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افشای نقش آمریکا و حکمتیار در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان

افشای نقش آمریکا و حکمتیار در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان

روزنامه انگلیسی دیلی استار در گزارشی خبری افشاء کرد که تمام مراحل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان طی دهه 1980 میلادی زیر نظر سازمان اطلاعات خارجه آمریکا موسوم به سیا انجام می شد.

به دنبال کشته شدن بسیاری از جوانان امریکایی به علت مصرف بیش از اندازه هروئین به تازگی تحقیقاتی توسط روزنامه دیلی استار صورت گرفته که نشان می دهد سرچشمه تولید و توزیع بسیاری از مواد مخدر در کشور آمریکا به دست سازمان اطلاعات خارجی این کشور صورت می گیرد.

علاوه بر این به دنبال کشته شدن «کورت کابین» خواننده معروف آمریکایی، نویسنده «جان پوتاش» در مقاله ای عنوان کرد که بسیاری از خوانندگان آمریکایی به علت تبلیغ ایدئولوژی های چپ گرای خود به شدت تحت نظارت سازمان سیا قرار داشتند.

«جان پوتاش» همچنین افشا می کند که در دهه 1980 سازمان سیا آمریکا بعد از قاچاق مواد مخدر از افغانستان آن را به داخل کشور وارد کرده و سپس خود میان خوانندگان و چهره های مشهور توزیع می کرد.

«جان استاکول» نیروی سابق سازمان سیا نیز در گفت و گو با دیلی استار افشا می کند که سازمان اطلاعات آمریکا بخش عمده مواد مخدر افغانستان را به بیرون قاچاق کرد و در حقیقت تجارت هروئین به دست نیروهای این سازمان هدایت می شود.

جان استاکول در ادامه می افزاید، در دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 تمام هروئین مصرفی آمریکا توسط سازمان سیا در افغانستان تامین شده و سپس به امریکا منتقل می شدند.

جان استاکول همچنین می گوید، گلبدین حکمتیار رئیس سابق حزب اسلامی افغانستان برای مقابله با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمان ورود ارتش سرخ به افغانستان بیش از 600 میلیون دالر از امریکا پول دریافت کرده است.

به گفته استاکول، حکمتیار همچنین نقش عمده ای در روند تولید مواد مخدر در منطقه داشته است ، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی خود در افغانستان نیازمند بودجه مالی بود که با همکاری سازمان سیا از طریق قاچاق مواد مخدر این بودجه تامین می شده است.

  پربازدید ترین