• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیما سمر در قندهار: اشتراک نمایندگان اقلیت های مردمی در مذاکرات صلح نباید فراموش شود

سیما سمر در قندهار: اشتراک نمایندگان اقلیت های مردمی در مذاکرات صلح نباید فراموش شود

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (دوشنبه، 19 حمل) در نشستی زیر عنوان «نقش زنان در تأمین صلح و امنیت» با حضور نمایندگان نهادهای جامعه مدنی در شهر قندهار گفته است که اشتراک نمایندگان جامعه مدنی، جوانان و اقلیت‌های مردمی در مذاکرات صلح نباید فراموش شود.

خانم سمر در عین حال از دولت افغانستان خواسته است تا در روند مذاکرات صلح فعال‌تر عمل کرده و مردم این کشور را در جریان مذاکرات قرار بدهد.

او همچنان به حضور معنادار زنان در مذاکرات صلح تأکید کرده و گفته است: «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواهان حضور فعال و معنادار زنان در مذاکرات صلح است. زنان افغانستان باید در مذاکرات صلح سهیم باشند.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در این نشست از تلاش‌های این کمیسیون برای برقراری یک صلح فراگیر و پایدار خبر داده و گفته است که در جنگ هیچ فرد یا گروهی برنده نیست و همه باید برای تأمین صلح تلاش کنند. خانم سمر در عین حال گفته است که «صلح بدون اتحاد و همدلی مردم افغانستان به دست نخواهد آمد».

به گفته‌ی او، برای التیام بخشیدن به درد و رنج قربانیان جنگ باید یک میکانیزم مشخص درنظر گرفته شود.

خانم سمر افزوده است: «مالک روند صلح، مردم افغانستان هستند و بدون حضور مردم، صلح در کشور برقرار نمی‌شود. مردم باید در مذاکرات صلح شرکت داشته باشند تا احساس مسئولیت و مالکیت نمایند.»

در همین حال تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست گفته است که سازمان ملل به حضور فعال و موثر زنان در مذاکرات صلح باور دارد و صلح بدون مالکیت افغان‌ها به دست نمی‌آید.

آقای یاماموتو گفته است که مردم افغانستان به‌ویژه زنان و کودکان حق دارند در صلح و امنیت زندگی کنند. به گفته‌ی او، در رابطه با گفت‌وگوهای صلح نیز همه‌ی مردم افغانستان وظیفه‌‌ی سنگین و مهمی بر عهده دارند و باید در جریان مذاکرات قرار گیرند.

او افزوده است که صلح دوام‌دار و پایدار بدون حضور زنان در مذاکرات و حفظ حقوق و دست‌آوردهای آنان ممکن نیست. نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان تأکید کرده است که حقوق و دست‌آوردهای زنان هرگز نباید مورد معامله قرار گیرد.

آقای یاماموتو علاوه کرده است: «ملل متحد باور قوی دارد که همه‌ی زنان و مردان افغانستان باید در کنار یکدیگر، برای پایان جنگ و رسیدن به صلح در کشور تلاش کنند. صلحی که برای افغانستان، امنیت، آرامش و آبادی در پی داشته باشد.»

این خواست‌ها در حالی مطرح شده است که قرار است در اواسط ماه جاری میلادی نشستی در مورد روند صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود. حکومت افغانستان گفته است که یک تیم فراگیر و ملی را برای تبادل نظر و آشنایی بیشتر با اشتراک‌کنندگان این نشست به دوحه می‌فرستد.

گروه طالبان نیز در اعلامیه‌ای گفته است که در این نشست قرار نیست نماینده‌ی از طرف حکومت افغانستان حضور یابد. این گروه همچنان گفته است که این نشست برای مذاکره نه، بلکه برای ارائه‌ی موقف، نظریات و پالیسی اشتراک‌کنندگان برگزار می‌شود.

  پربازدید ترین