• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیمان امنیتی تهران-کابل به زودی امضا می شود

پیمان امنیتی تهران-کابل به زودی امضا می شود

نماینده ویژه رئیس‌جمهور غنی گفت: افغانستان امروزه با 11 کشور دنیا از جمله هند پیمان امنیتی بسته و با جمهوری اسلامی ایران نیز در مذاکره بوده و در آینده‌ای نزدیک یک معاهده امنیتی بین تهران و کابل به امضا خواهد رسید.

همزمان با آغاز مذاکرات صلح آمریکا با طالبان، در قوس سال 1397 «محمد عمر داودزی» از سوی «اشرف غنی» رییس‌جمهور به‌عنوان رییس‌دارالانشای شورای عالی صلح کشور و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای انتخاب شد.

داودزی که تاکنون به پاکستان، چین و ایران برای اجماع منطقه‌ای صلح سفر کرده، می‌گوید که به‌دلیل رابطه طولانی‌ مدت اسلام‌آباد با طالبان، پاکستان مقصد اول سفرهای منطقه‌ای وی بوده است.

وی می‌افزاید که افغانستان و ایران در حال انجام مقدمات برای امضای پیمان امنیتی جدیدی هستند و بر پایه این پیمان روابط دو کشور بسیار مستحکم‌تر از قبل خواهد شد.

نماینده ویژه اشرف غنی عقیده دارد که اظهار نظر «حمدلله محب» مشاور امنیت ملی علیه «زلمای خلیلزاد» در دفاع از اعتبار دولت افغانستان بوده و وظیفه اصلی وی دفاع از حقوق و تمامیت ارضی کشور است.

داودزی ایران را یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در منطقه می‌داند و بر موضع مثبت دولت افغانستان درباره مذاکرات طالبان و ایران در تهران تاکید می‌کند.

رییس‌ دارالانشای شورای صلح کشورمان بر این باور است که انعقاد پیمان‌های امنیتی میان افغانستان و کشورهای همسایه یکی از ضروریات صلح به‌شمار می‌آید و از امضای معاهده امنیتی میان ایران و افغانستان ابراز رضایت می‌کند.

  پربازدید ترین