• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتحادیه اروپا: آماده هستیم روند صلح و تطبیق توافقات احتمالی صلح را ضمانت کنیم

اتحادیه اروپا: آماده هستیم روند صلح و تطبیق توافقات احتمالی صلح را ضمانت کنیم

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که اتحادیه اروپا از اعتبار و اعتماد خوبی درمیان همه جناح‌ها در افغانستان به شمول طالبان، کشورهای منطقه و جامعه جهانی برخوردار است و می‌تواند روند صلح و توافقات احتمالی این روند را ضمانت کند. این اتحادیه بر نقش زنان و برگزاری انتخابات در زمان آن نیز تاکید دارد. حکومت نیز از این موقف های اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

وزیران خارجه کشور‌های اروپایی در در نشست لوکزامبورگ، قطعنامه‌ی را در تداوم پشتیبانی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از افغانستان تصویب کردند.

دراین قطعنامه از حکومت و طالبان خواسته شده هر چه زود تر گفتگو‌های مستقیم صلح را آغاز کنند و به خشونت‌ها پایان دهند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد اتحادیه اروپا ازخیلی نزدیک با امریکا کار می کند تا فضا برای آغاز فوری گفتگوهای بین افغانی آغاز شود.

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "اتحادیه اروپا از گفتگوهای بین افغانی که قرار است هفته آینده آغاز شود، پشیبانی کامل دارد. رییس جمهورغنی دیروز ساختار یک تیم گفتگوکننده را اعلام کرد. من امیدوارم با ایجاد چنین ساختار گفتگوهای صلح آغاز شود تا افغانستان را بدون آنکه پیش داوری در برگزاری انتخابات و دست‌آوردهای هژده ساله در ارتباط به حقوق زنان، اقلیت‌ها و در کل حقوق بشر صورت بگیرد، به صلح بکشاند".

خانم موگرینی همچنان هشدار می دهد که اتحادیه اروپا از توافق که در آن ازحقوق زنان و دختران، اقلیت‌ها و حقوق بشر حفاظت نشود، پشتیبانی نمی‌کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "ما در گفتگو با مقام‌های افغان به آنان واضیح گفته ایم که اتحادیه اروپا هرگز از توافق و یا روند که دستآوردهای چندین ساله در آن حفظ نباشد، گفتگوهایی که نیم از جمیعت افغانستان یعنی زنان در آن سهم نداشته باشند، پایدار نیست".

فدریکا موگرینی همچنان می گوید که اتحادیه اروپا آماده است در کنار سایر همکاری‌ها با افغانستان روند صلح و اجرایی شدن توافقات احتمالی صلح میان افغان ها را تضمین کند.

این مقام اتحادیه اروپا گفت: "تصور من این است که تا هنوز هم ما از یک توافق به دور هستیم. اما یقینن می‌توانیم، در هر دو مورد هم در عملی کردن موافقتنامه نقش تضمین‌کننده را بازی کنیم، زیرا اتحادیه اروپا در جوامع مختلف افغانی، گروه‌ها و هم‌چنان منطقه و جامعه بین‌المللی از اعتماد کافی برخوردار است و هم ما می‌توانیم نقش تضمین کننده را در خود روند صلح بازی کنیم."

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید می‌کند که انتخابات پیشرو نباید درگروگان صلح باشد.

خانم موگرینی گفت: "این مساله را در گفتگوهای مان با مقام‌های افغان روشن کرده ایم که انتخابات افغانستان نباید با آغاز گفتگوها به گروگان گرفته شود، فارمول که در کابل روی آن بحث شده است، برای ما هم قابل قبول است، در هر حالتی انتخابات باید در تاریخ تعیین‌شده آن برگزار شود".

درهمین حال ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده که کابل از اعلامیۀ اتحادیه اروپا در رابطه به حمایت از پروسه صلح افغانستان، تضمین توافقنامه صلح میان جوانب ذیدخل و همکاری در تطبیق برنامه های پس از توافق صلح، استقبال می‌کند.

  پربازدید ترین