• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تیم هاى انتخاباتى: «شورای عالی مصالحه» همه شمول نیست

تیم هاى انتخاباتى: «شورای عالی مصالحه» همه شمول نیست

دوازده تن از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری، «شورای عالی مصالحه» را که اخیرا از جانب حکومت افغانستان تشکیل گردیده است.

دوازده تن از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، صلح را یک پروسه ملی و همه شمول می دانند و بدین باورند که هیچ نهاد یا گروهی صلاحیت انحصاری تصمیم گیری در مورد این مسأله ملی را ندارد. این کاندیدان «شورای عالی مصالحه» را که اخیرا از جانب حکومت افغانستان تشکیل گردیده است، همه شمول نمی دانند و ترکیب فعلی آن را نمی پذیرند.

کاندیدان ریاست جمهوری با اذعان به اینکه هیچگونه مشورتی با آنها در مورد شورای عالی مصالحه و تعیین اعضای آن صورت نگرفته است، متفقاً بر این باورند که این شورا باید دارای ترکیب ملی و همه شمول باشد و نمایندگان واقعی مردم افغانستان از اقشار مختلف شامل آن باشند. بدین لحاظ ترکیب شورای عالی مصالحه باید در زودترین فرصت ممکن تغییر کند و در مشورت با کاندیداهای ریاست جمهوری، شورای عالی مصالحه جدیدی که هم ملی باشد و هم توان و ظرفیت پیشبرد صلح به عنوان یک مسأله ملی را داشته باشد، تشکیل شود.

 شورای جدید که شمولیتِ ملی داشته مکلف است در راستای اهداف و منافع علیای کشور، چهارچوب صلح را تعیین و اهداف آن را ترسیم نماید. این شورا اعضای هیات مذاکره کننده را نیز با رعایت اصل همه شمولی و فراگیر انتخاب خواهد کرد. همچنین شورای عالی مصالحه جدید به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در بارهٔ صلح، در باره لویه جرگه مشورتی صلح و ضرورت یا عدم ضرورت برگزاری آن در شرایط حساس کنونی تصمیم خواهد گرفت. این امر بدین سبب است که هیچ جناحی نتواند از پروسه صلح و لویه جرگه به عنوان یک مکانیزم ملی، به نفع شخصی و تیمی خود سوء استفاده نماید و این ساز و کار ملی را به کمپاین انتخاباتی مبدل نماید

1   : احمد ولی مسعود
2   : ابراهیم الکوزی
3   : عبدالحکیم تورسن
4   : رحمت الله نبیل
5   : شهاب حکیمی
6   : شهیدا محمد ابدالی    
7   : عنایت الله حفیظ
8   : غلام فاروق نجرابی
9   : فرامرز تمنا
10 : محمد حنیف اتمر
11 : نورالرحمن لیوال  
12 : نورالحق علومی

  پربازدید ترین