• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: لوی جرگه مشورتی صلح «جعلی و دسیسه» بوده و در آن اشتراک نمی کنیم

طالبان: لوی  جرگه مشورتی صلح «جعلی و دسیسه» بوده و در آن اشتراک نمی کنیم

قرار است جرگه مشورتی صلح در نهم ثور، با حضور 2500 نفر از سراسر افغانستان در کابل برگزار شود. این گروه در اعلامیه‌ای برگزاری لوی‌جرگه مشورتی در بارۀ صلح را " جعلی و دسیسه" دانسته اند.

در این اعلامیه طالبان از مردم خواسته اند که از اشتراک در این جرگۀ که از دید این گروه "نمایشی" خواهد بود، خودداری کنند.

گروه طالبان در این اعلامیه برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح را مشابه به جرگه‌هایی دوران شوروی و سال 2013 میلادی دانسته است. لویه‌جرگه مشورتی در سال 2013 به‌منظور مشوره‌دهی مردم به امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن برگزار شده بود. در پایان این جرگه مردم به امضای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن رأی مثبت دادند اما حامدکرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور این پیمان را امضا نکرده و به حکومت کنونی واگذار کرد.

در اعلامیه‌ی طالبان گفته شده است: «در 18 سال گذشته، هدف از دسیسه‌های گوناگون اداره‌ی کابل تحت عنوان لویه‌جرگه‌ها، بقای اشغال، تداوم اداره‌ی غرق در فساد اداری و اخلاقی و تحقق تتیمه‌های اشغال بوده و است.»

گفتنی است که لویه جرگه مشورتی صلح قرار است با حضور دو هزار و 500 نماینده از تمام ولایات کشور به تاریخ نهم ثور در کابل برگزار شود. هدف از برگزاری این لویه جرگه مشوره‌دهی در امور صلح به دولت گفته شده است.

محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و رییس کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح همه‌شمول بودن این جرگه را از مشخصه‌ی آن عنوان کرده و گفته است که در این جرگه نمایندگان اقشار مختلف مردم از جمله مردان، زنان، جوانان، احزاب سیاسی، جامعه‌ مدنی، رسانه‌ها و… شرکت خواهند کرد.

از سویی هم، در حال حاضر آمادگی‌ها برای برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح جریان داشته و روند انتخابات اعضای شرکت‌کننده‌ی این جرگه در 20 ولایت کشور آغاز شده است.

پیش از این شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده بود که ممکن است از طالبان برای اشتراک در این جرگه دعوت شود.
این جرگه برای چهار روز ادامه خواهد داشت و حدود صلاحیت‌های گفتگوهای صلح با طالبان را مشخص خواد کرد.

  پربازدید ترین