• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پس از تهدید طالبان، فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان متوقف شد

پس از تهدید طالبان، فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان متوقف شد

پس ازآن که گروه طالبان فعالیت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت در مناطق تحت کنترلش در کشور را ممنوع اعلام کرد، صلیب سرخ نیز تمام فعالیت‌هایش در افغانستان را متوقف کرده است.

رابین واودا، مسئول ارتباطات کمیته صلیب سرخ در افغانستان به بی‌بی‌سی گفته است که این نهاد نگران امنیت کارمندان خود در افغانستان است و تلاش دارد این مشکل را از طریق گفت‌وگو حل کند.

آقای واودا گفته است: «ما باید با طالبان تماس بگیریم تا بدانیم که دقیقا چرا کار ما را متوقف کرده‌اند. چیزی که در اعلامیه‌ی آنها آمده خیلی روشن نیست.»

این در حالی است که گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به تعهداتش با این گروه درست عمل نکرده و بخش واکسینه سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز فعالیت‌های مشکوک انجام می‌دهد.

در اعلامیه‌ی این گروه که روز پنج‌شنبه (22 حمل) منتشر شده، آمده است که به این دلیل تا اطلاع بعدی، امنیت کارمندان این دو اداره در افغانستان را تضمین نمی‌کند. گروه طالبان در عین حال افزوده است که نهادهای دیگر کمک‌رسانی می‌توانند به فعالیت‌شان در افغانستان ادامه دهند.

گفتنی است که گروه طالبان سال گذشته نیز از فعالیت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان انتقاد کرده و تضمین امنیت کارمندان این کمیته را لغو کرده بود. به دنبال آن صلیب سرخ فعالیتش در افغانستان را برای حدود دو ماه متوقف کرده و این فعالیت‌ها پس از تفاهم با طالبان و تضمین امنیت کارمندان این کمیته از سر گرفته شد.

حکومت افغانستان و سازمان جهانی بهداشت تا کنون در مورد اعلامیه‌ی طالبان واکنشی نشان نداده است.

  پربازدید ترین