• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نماینده امریکا از پاکستان و قطر خواست تا عملیات بهاری طالبان در افغانستان را نکوهش کنند

نماینده امریکا از پاکستان و قطر خواست تا عملیات بهاری طالبان در افغانستان را نکوهش کنند

زلمی خلیلزاد، نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان می گوید که پاکستان، قطر و سایر کشورهای که خواستار برقراری صلح در افغانستان هستند باید، آغاز عملیات بهاری گروه طالبان را محکوم کنند.

طالبان دیروز از آغاز عملیات بهاری این گروه زیر نام "الفتح" در سراسر افغانستان خبر داد. در این اعلامیه، این گروه بر ادامه‌ی جنگ با نیروهای امنیتی کشور و نیروهای خارجی تاکید کرده‌اند.

آقای خلیلزاد در واکنش به این اقدام طالبان در تویتی گفته است که او به نمایندگی از امریکا این عملیات نظامی طالبان را نکوهش می کند.

آقای خلیلزاد در تویتش نگاشته است: «با چنین اعلامی، رهبران طالبان نشان دادند که مخالف خواست افغان‌ها در سراسر کشور هستند. اعلام افزایش جنگ سبب پیشرفت ها در تلاش های صلح نخواهد شد. در صورتی که این عملیات ها اجرا شود، سبب افزایش رنج و تلفات هزاران تن خواهد شد.»

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با اشاره به آغاز عملیات بهاری طالبان همچنین افزود که اعلام جنگ توسط این گروه در این مقطع زمانی نشان می دهد که طالبان هنوز هم به روش های گذشته پابند اند. این نماینده وزارت خارجه امریکا نوشته است: «در زمانی که همه افغان‌ها باید باهم گفتگو کنند تا آینده مشترک شان را مشخص کنند، اعلام جنگ این را نشان می دهد که طالبان در روش های گذشته شان گیرمانده اند.»

به گفته آقای خلیلزاد، بسیاری اعضای طالبان به شمول برخی رهبران این گروه، مخالف اعلام آغاز عملیات بهاری طالبان هستند. او گفت: «بیشتر طالب‌ها بشمول برخی جنگجویانشان و رهبران شان، مخالف این اعلام اند.»

آقای خلیلزاد افزون بر اینکه بر پایان جنگ و راه حل مسالمت آمیز سیاسی تاکید کرده است، همچنان افزوده است که امریکا و همپیمانان جامعه جهانی‌اش، در کنار نیروهای افغانستان بخاطر پایان جنگ همزمان با تلاش های برای گفتگوهای صلح باقی خواهند ماند.

این در حالی است که حکومت افغانستان ده روز پیش، طرح امنیتی و دفاعی خود را زیر نام خالد اعلام کرد. در این یطرح، بر سرکوب هراس‌افگنان، تامین امنیت شهرها و شاهراه‌ها تاکید شده است.

اما قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع ملی گفته است که اگر طالبان بر ادامه‌ی جنگ پافشاری کنند، از سوی نیروهای امنیتی به‌شدت سرکوب خواهند شد.

امید میثم، سخنگوی ریاست اجرایی هم گفته است که تاکید طالبان بر ادامه‌ی جنگ، بیانگر این است که این گروه علاقه‌یی برای پایان جنگ از راه گفت‌وگو ندارد.

انتظارها براین بود که با افزایش تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان، میان طرف‌های درگیر آتش‌بس برقرار می‌شد.

آغاز عملیات بهاری گروه طالبان در حالی اعلام شد که قرار است نمایندگان امریکا و طالبان در اواخر ماه جاری میلادی برای ششمین بار در دوحه، پایتخت قطر با هم ملاقات کنند.

  پربازدید ترین