• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرزی: حکومت و طالبان به جای جنگ، راه صلح را در پیش گیرند

کرزی: حکومت و طالبان به جای جنگ، راه صلح را در پیش گیرند

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور آغاز عملیات نظامی خالد از سوی حکومت افغانستان و عملیات «الفتح» از سوی طالبان را محکوم کرده و گفته است که هر دو طرف به جای اعلام جنگ، تلاش‌های‌شان را روی پایان دادن به جنگ و تأمین صلح در کشور متمرکز کنند.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی آقای کرزی که امروز (شنبه، 24 حمل) منتشر شده، آمده است که آقای کرزی جنگ جاری در کشور را جنگ «منافع بیگانگان» خوانده و گفته است که این جنگ تنها از افغان‌ها قربانی می‌گیرد.

او همچنان تأکید کرده است که جنگ جاری هیچ نتیجه‌ای به جز تباهی و بربادی برای مردم افغانستان به همراه نخواهد داشت.

در اعلامیه آمده است: «حامد کرزی از هر دو جانب می‌خواهد تا به‌جای اعلام جنگ، تمام جد و جهدشان را برای خاتمه‌دادن به خون‌ریزی و استقرار صلح و آرامش دایمی که آرزوی فرد فرد مردم کشور است، متمرکز سازند.»

آغاز عملیات بهاری گروه طالبان تا کنون واکنش‌های متفاوت داخلی و خارجی را در پی داشته است. ارگ ریاست‌جمهوری کشور آغاز این عملیات را محکوم کرده و آن‌را نشانه‌ی واضح «اصرار طالبان» بر دوام جنگ نامشروع در این کشور دانسته است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز آغاز عملیات بهاری گروه طالبان را محکوم کرده و گفته که اعلام جنگ از سوی طالبان در این مقطع زمانی نشان می‌دهد که این گروه هنوز هم به روش‌های گذشته پایبند است.

آقای خلیل‌زاد عملیات بهاری طالبان «الفتح» را غیرمسئولانه و بی‌پروایی این گروه به کاهش خشونت در افغانستان خوانده و گفته است که به نمایندگی از ایالات متحده‌ی امریکا آن را محکوم می‌کند.

مأموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز گفته است که گروه طالبان به‌جای صلح، جنگ را انتخاب کرده‌ و این مأموریت آماده‌ی جنگ با این گروه است و از نیروهای امنیتی افغان پشتیبانی می‌کند.

  پربازدید ترین