• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلزاد: اعلام «آتش بس جامع» یگانه راه رسیدن به صلح در افغانستان است

خلیلزاد: اعلام «آتش بس جامع» یگانه راه رسیدن به صلح در افغانستان است

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان،می گوید که مردم افغانستان سزاوار و خواستار آتش بس جامع هستند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده، که چندین دور مذاکرات را با طالبان در زمینه صلح افغانستان برگزار کرده، معتقد است که اعلام آتش بس جامع سریع ترین راه برای جلوگیری از قربانیان بیشتر در افغانستان و راهی برای رسیدن به صلح است.

وی همچنین می گوید که به تلاش هایش برای جلب طالبان به مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان نیز ادامه می دهد.

نماینده ویژه ایالات متحده در توییتر خود نوشته که "سریع ترین راه برای جلوگیری از قربانیان، پذیرفتن آتش بس است. من از همه تلاشم کار خواهم گرفت تا رهبران بلندپایه طالبان اجازه دهند که نمایندگان این گروه با دولت افغانستان مذاکره کنند".  

انتظار می‌رود زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان امروز (دوشنبه) گفتگوهایش را در دوحه با نمایندگان طالبان آغاز کند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان از ماه اکتوبر سال گذشته تا حال 5 بار با نمایندگان طالبان در دوحه مذاکره کرده‌است.

نمایندگان امریکا و طالبان می‌گویند در بخش خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و عدم استفاده خاک کشور توسط تروریستان پیشرفت‌های کرده‌اند ولی در موضوع مذاکره مستقیم طالبان با حکومت و موضوع آتش‌بس هنوز پیشرفتی صورت نگرفته‌است.

با وجود آنکه 5 دور مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان به گفته دو جانب به خوبی به پیش رفته و دستآوردهای داشته است ولی دو طرف موقف یکدیگر را در رابطه به آغاز عملیات بهاری طالبان محکوم کرده‌اند.

طالبان مسلح موقف خلیل‌زاد را محکوم نموده و نیروهای امریکایی و قوای افغانستان را ملامت کردند که در عملیات شبانه و حملات تهاجمی ناگهانی شان به افراد ملکی تلفات وارد کرده‌اند.

این گفته ها در حالی مطرح می شود که انتظار می‌رود زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان امروز (دوشنبه) گفتگوهایش را در دوحه با نمایندگان طالبان آغاز کند.

  پربازدید ترین