• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تیم انتخاباتی حنیف اتمر نیز لوی جرگه مشورتی صلح را تحریم کرد

تیم انتخاباتی حنیف اتمر نیز لوی جرگه مشورتی صلح را تحریم کرد

تیم انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری محمد حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه 26 حمل، لوی جرگه مشورتی صلح را تحریم کرد.

این تیم انتخاباتی با نشر خبرنامه‌ای نوشت: «تیم انتخاباتی صلح و اعتدال در تایید و تاکید بر اعلامیه قبلی خود روند فعلی زیر نام جرگه مشورتی صلح را رد نموده و آن را چیزی جز وقت تلفی از جانب حکومت در پروسه صلح و تلاشی برای کمپاین غیرقانونی انتخاباتی نمی‌داند. ما اعلام می‌داریم که هیچ کسی به نمایندگی از تیم صلح و اعتدال یا احزاب و جریان های عضو آن در این لویه جرگه سفارشی اشتراک نخواهد کرد».

در ادامه این خبرنامه آمده است، رهبری تیم انتخاباتی صلح و اعتدال قبلاً نگرانی عمیق خود را در قبال برگزاری لویه جرگه مشورتی از طرف حکومت مطرح نموده و آن را یک اقدام مشورتی نه، بلکه لویه جرگه سفارشی عنوان نموده بود. تیم صلح و اعتدل بالأخص در مورد هدف برگزاری، اجندا، ترکیب و شیوه انتخاب اعضای لویه جرگه که همه اینها در «هاله‌ای از ابهام» قرارداشت، ابراز نگرانی کرده بود.

این خبرنامه ادامه داده است، تیم صلح و اعتدال از حکومت خواسته است تا در مورد هدف و اجندای جرگه و همچنان در زمینه ترکیب و انتخاب اعضاء با جریان های سیاسی کشور مشوره نماید تا مشروعیت چنین پروسه بزرگ ملی تامین شود، اما این کار نشده است.

در این خبرنامه ذکر شده است: «اکنون که با گذشت چندین هفته، کار برگزاری لویه جرگه از طرف تیم وابسته به ارگ ریاست جمهوری در یک روند کاملاً سفارشی و غیرشفاف به پیش برده شده، دیده می شود که هنوز هیچ گونه وضاحتی در مورد اهداف واقعی و پس پرده حکومت و هیچ اطمینانی در مورد آزاد و عادلانه بودن روند برگزاری آن بدست نیآمده است».

تیم انتخاباتی «صلح و اعتدال» وابسته به تکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، محمد یونس قانونی معاون اول اتمر و عضو رهبری حزب جمعیت و محمد محقق معاون دوم اتمر و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌باشد.

شماری از چهره های شناخته شده کشور از جمله حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین، عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و محمد اسماعیل خان عضو رهبری حزب جمعیت از تکت انتخاباتی «صلح و اعتدال» هنگام ثبت نام نامزدان اعلام حمایت کرده بودند.

از سوی دیگر، ریاست اجراییه حکومت روز یکشنبه هفته جاری با نشر خبرنامه‌ای نوشت: «تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام می‌نماید که در نشست زیر نام «جرگه مشورتی صلح» اشتراک نخواهد کرد و این نشست را ممد به حل مشکلات موجود در افغانستان نمی‌داند».

اما هارون چخانسوری، سخنگوی رییس جمهوری در صفحه رسمی توییترش نوشت: «تیم ثبات و همگرایی تا اکنون نگرانی و شکایت خویش را در مورد لویه جرگه مشورتی صلح با رئیس جمهور محمد اشرف غنی شریک نکرده بود. قرار است رئیس جمهور غنی در دیدارش با داکتر عبدالله عبدالله، شکایت و نگرانی تیم مذکور را استماع نماید و تصامیم مناسب در زمینه اتخاذ گردد».

قرار است تا دو هفته دیگر لوی جرگه مشورتی صلح (نشست بزرگان) به هدف مشوره در مورد چگونگی صلح با طالبان در کابل برگزار شود و در این نشست نمایندگان مردم از سراسر کشور اشتراک خواهند کرد.

  پربازدید ترین