• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری: دوام کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا قابل قبول نیست

 نامزدان انتخابات ریاست جمهوری: دوام کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا قابل قبول نیست

یازده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری اعلام کرده‌اند که دوام کار حکومت وحدت ملی پس از اول ماه جوزا پایان می‌یابد و آنان استفاده از هر گونه «حیله‌ی سیاسی» برای دوام آن را غیرموجه و در تضاد با ثبات ملی کشور تلقی می‌کنند.

احمدولی مسعود، رحمت‌الله نبیل، عنایت‌الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، محمدابراهیم الکوزی، محمدحکیم تورسن، محمدحنیف اتمر، محمدشهاب حکیمی، نور رحمان لیوال و نورالحق علومی از نامزدانی اند که به پایان دوره‌ی کاری حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا تأکید کرده‌اند.

این نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌ی مشترکی، گفته‌اند : «نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری متعهد به این اعلامیه، پایان کار حکومت در 1 جوزای 1398 را به گونه‌ی جدی مورد تاکید قرار می‌دهند و تداوم آن‌را در تقابل با قانون اساسی، خلاف مصالح عمومی و غیرقابل قبول می‌دانند.»

در اعلامیه‌ی مشترک این نامزدان تأکید شده است که هر گونه بحث در مورد دوام کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا خلاف ارزش‌های اساسی کشور است.

براساس اعلامیه، این نامزدان «طرح بدیل حکومت را در پرتو قوانین و تفاهم با حقوق‌دانان، سیاسیون، جامعه مدنی و سایر اقشار جامعه در اسرع وقت نهایی» و آن‌را در یک نشست خبری اعلام خواهند کرد.

این نامزدان همچنان گفته‌اند که اجازه نخواهند داد تا سرنوشت کشور و مردم به انحراف سیاسی کشانده شده و روند مردم‌سالاری پایمال شود.

در بخشی از این اعلامیه‌ی مشترک آمده است: «روند مردم‌سالاری در کشور در نتیجه‌ی ناکامی‌های پی‌در‌پی حکومت وحدت ملی با تهدیدات جدی روبه‌رو گردیده و ارزش‌های درهم تنیده‌ با مطالبات اجتماعی مردم افغانستان با خطر انهدام روبه‌رو شده‌اند.»

این نامزدان در حالی به پایان دوره‌ی کار حکومت وحدت ملی پس از اول ماه جوزا تأکید کرده‌اند که براساس قانون اساسی کشور، وظیفه‌ی رییس‌جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم، بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان می‌رسد. در قانون اساسی همچنان تأکید شده است که انتخابات ریاست‌جمهوری باید 30 یا 60 روز پیش از پایان کار رییس‌جمهور برگزار شود.

با این حال، کمیسیون مستقل انتخابات ششم میزان سال جاری را به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است.

  پربازدید ترین