• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برگزاری انتخابات نمایندگان اقشار مختلف مهاجرین افغانستانی در تهران برای اشتراک در لویه جرگه مشورتی صلح

برگزاری انتخابات نمایندگان اقشار مختلف مهاجرین افغانستانی در تهران برای اشتراک در لویه جرگه مشورتی صلح

 انتخابات برای گزینش نمایندگان اقشار مختلف جامعه مهاجر افغانستانی در تهران برای اشتراک در لویه جرگه مشورتی صلح، روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخ 28 و 29 حمل 1398 مطابق با 17 و 18 آپریل 2019 از میان اقشار مختلف جامعه مهاجر به شمول علماء و روحانیون، متنفذین و بزرگان مهاجرین، فرهنگیان، متخصصین و دانشجویان در مقر سفارت برگزار گردید.

 مراسم انتخابات در هر بخش با حضورداشت آقای احمد هارون نجم پور، مستشار وزیر مختار و سرپرست، آقای میرانورشاه غفاری مستشار و قونسل، آقای دره ای مستشار و همچنین آقای حجاری آتشه مهاجرین سفارت و به عنوان مسئول انتخابات از جانب وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان برگزار شد؛ در هر بخش روند انتخابات مطابق با دستورالعمل ارائه شده از مرکز صورت پذیرفته و در هر بخش پس از وضاحت کامل از روند اجرایی انتخابات؛ اشتراک کنندگان از میان داوطلبان با انتخاب خویش نفرات منتخب نهایی را برگزیدند.

 آقای نجم پور در ابتدای این مراسم ضمن تشریح آن که لویه جرگه مشورتی صلح جهت دریافت دیدگاه‌های علما و بزرگان اقوام، نهاد‌های مدنی، رسانه‎‌ها، احزاب سیاسی، نمایندگان مهاجران، معلولان و منتخبین مردم مناطق مختلف کشور برگزار می شود؛ بیان داشتند که آنچه با توجه به محدودیت های مکانی و زمانی سفارت امکان داشته است را برای برگزاری یک انتخابات قابل قبول به کار گرفته ایم و امیدواریم که نمایندگان اصلح و شایسته مورد انتخاب نهایی قرار بگیرند. ایشان این توضیح را اضافه نمودند که سهمیه تعداد مهاجرین افغان در ایران برای اشتراک در لویه جرگه بر اساس دستورالعملی است که به ما ابلاغ گردیده است و بر اساس آن تعداد 30 سهمیه از میان مهاجرین افغان در ایران خواهند بود؛ که البته پیش از آن نیز برای افزایش تعداد سهمیه ها تلاش نموده بودیم.

آقای نجم پور یادآور گردیدند که از کل این رقم، تعداد بیشتر آن را، یعنی 18 سهمیه را برای حوزه تهران در نظر گرفته ایم و مابقی به حوزه های مشهد و زاهدان تخصیص داده شده است تا تناسب جمعیتی مهاجرین ساکن در این حوزه نیز رعایت گردد.

قابل ذکر اینکه در روز پنجشنبه 1398/1/29 در سفارت افغانستان در تهران، حدود چهل و پنج نماینده دانشجویی از شهرهای مختلف ایران در انتخابات دعوت شده بودند.

آصفه استانکزی از دانشجویان دعوت شده در این جلسه میگوید: این برنامه با حضور تعدادی نماینده های دانشجویی و تعدادی نماینده بخش فرهنگی و باحضور مقامات سفارت از جمله آقایان دره‌ای، انصاری، غفاری، حجازی و.... برگزار گردید.

خانم استانکزی یکی از خبرنگاران خبرگزاری افغان ایرکا در ایران که خود نیز به عنوان یکی از کاندیدها بود می گوید: در این برنامه دانشجویان کاندید خودشان را در تریبون معرفی کردند و در مورد فعالیت ها و برنامه هایشان صحبت کردند.

وی افزود: بعداز معرفی افراد، رای گیری آغاز شد و هریک به چهار نفر رای داده میتوانستند و در پایان دو خانم و دو آقا انتخاب شد که از خانم‌ها خاطره توخی و فروزان رضایی و آقایان نورزی و بلوچ انتخاب به عنوان نماینده مهاجرین در لوی جرگه صلح انتخاب شدند.

استانکزی در پایان گفت: به افراد انتخاب شده تبریک گفته و آرزوی موفقیت کرده و از ایشان خواسته تا در برنامه نهم ثور، صحبتهای خود را برای موثر واقع شدن دنبال کنند.

  پربازدید ترین