• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

طرح بدیل نامزدان ریاست جمهوری برای جایگزینی رئیس جمهور غنی

طرح بدیل نامزدان ریاست جمهوری برای جایگزینی رئیس جمهور غنی

شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند به دلیل اینکه عمر حکومت وحدت ملی در اول جوزا پایان می یابد، آنان طرح بدیل برای ادامۀ حکومت پس از اول جوزا را تهیه و به زودى به مردم افغانستان و جامعۀ جهانی پیشکش می‌کنند.

یازده دستۀ انتخاباتی مشمول دسته‌‎های انتخاباتی نورالحق علومی، فرامرز تمنا و شیدا محمد ابدالی می‌گویند که پس از اول ماه جوزا، مشروعیت حکومت وحدت ملی به پایان می‌رسد.

این دسته‌های انتخاباتی می‌گویند که روی طرحی کار می‌کنند که بربنیاد آن، پس از اول ماه جوزا کسی دیگری جایگزین محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کنونی شود و نظام را اداره کند.

نورالحق علومی، نامزد انتخابات ریاست‌‎جمهوری در این باره گفت: "در یک کلمه می‌توانم بگویم که ما هم به حیث نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به این نتیجه رسیده‌ایم که این ختم است هم مصلحت‌های ملی را در نظر گرفته‌ایم، هم مسئله جلوگیری از بحران را و هم مسایل سیاسی و حقوقی در نظر گرفته شده‌است".

فرامرز تمنا، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری نیز افزود: "مورد عزل را ما براساس ماده‌های 67 و 68 قانون اساسی ملاک قرار بدهیم، با توجه به این که حکومت عمرش به پایان رسیده‌است، حکومت و معاونانش عزل شوند از قدرت، ریاست اجراییه به صورت طبیعی عزل است چون در پیامد یک توافق سیاسی به وجود آمده‌است، طبق این دو بند قانون اساسی رییس مجلس سنا سرپرستی حکومت را کند".

بربنیاد قانون اساسی، وظیفۀ رییس‌جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم — بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری — به پایان می‌رسد. قانون اساسی افغانستان هم‌چنان حکم می‌کند که انتخابات ریاست‌جمهوری باید 30 یا 60روز پیش از ختم کار رییس‌جمهور برگزار شود.

این در حالی است که انتخابات ریاست‌جمهور کشور که باید در 31 ماه حمل امسال برگزار می‌شد اکنون قرار است به تاریخ ششم ماه میزان امسال برگزار شود — یعنی با تأخیر پنج ماهه.

در این میان، شیدا محمد ابدالی، از نامزدان دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ادامۀ کار حکومت را پس از ماه اول جوزا غیرقانونی می‌داند اما می‌گوید که حفظ نظام از خطوط سرخ دسته انتخاباتی وی است: "پس از اول جوزا باید حکومت با نامزدان و با سیاسیون به یک توافق برسند، این تشویش که امروز وجود دارند که پس از اول جوزا زمینه استفاده برای کدام نامزد مشخص ولو که رهبری حکومت هم باشد، مفید تمام نشود".

اما، ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که شش ماه دیگر فرصت باقی است تا عمرحکومت وحدت ملی به پایان برسد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور بیان داشت: "در سال‌های 2009 و 2014 هم این مشکل را داشتند، اما با استفاده از تفسیر قانون اساسی از مراجع تفسیر قانون اساسی این موضوع حل شد در عین حال ما شش ماه دیگر فرصت داریم که تا معیاد پنج سال حکومت کامل شود".

اما این یازده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌گویند که رییس‌جمهور غنی ازبهر ادامۀ قدرت، انتخابات را به تأخیر انداخت و باید در ماه جوزا از قدرت کنار برود.

  پربازدید ترین