• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عمر داوودزی: لویه جرگه ی مشورتی صلح به صورت قطعی در زمان معین آن برگزار می شود

عمر داوودزی: لویه جرگه ی مشورتی صلح به صورت قطعی در زمان معین آن برگزار می شود

سخنگوی شورای رهبری مصالحه و رییس برگزاری لویه جرگه‌ی مشورتی صلح می‌گوید که تمام آمادگی‌ها برای برگزاری این جرگه گرفته شده و بدون تاخیر برگزار خواهد شد.

محمدعمر داوودزی، امروز یک‌شنبه (1ثور) در یک نشست خبری گفت که از همان ابتدا او تاکید بر برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی داشته است؛ اما با خواست‌ مکرر سیاست‌گران و احزاب تصمیم گرفته شد که ابتدا نشست تبادله‌ی افکار میان هیات افغانی با طالبان در قطر برگزار شود و پس از آن لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح در کابل برگزار شود.

قرار بود نشست قطر میان طالبان و هیات همه‌شمول افغانی امروز تمام شود؛ اما این نشست به دلیل اختلاف نظر در مورد تعداد و ترکیب هیات لغو شد.

آقای داوودزی در این نشست دلیل لغو نشست قطر را تناقض در ترکیب هیات گفت؛ زیرا لیستی که از سوی حکومت نهایی شده بود از طرف طالبان پذیرفته نشد و یک لیست دیگری از طرف قطر به حکومت افغانستان فرستاده شده بود.

به گفته‌ی او” غرور افغانی” سبب شد که سوال به میان آید که آیا حکومت افغانستان تصمیم برای تعیین هیات دارد یا دیگران برای ما لیست می‌سازند به همین دلیل نشست قطر لغو شد.

سخنگوی شورای رهبری مصالحه در نشست امروز ضمن این که گفته حکومت افغانستان طرف‌دار مفاهمه با طالبان است، هم‌چنان ابراز امیدواری کرده که سرانجام این گروه با حکومت افغانستان پای میز مذاکره حاضر شوند.

عمر داوودزی تاکید کرد که تمام آمادگی‌ها برای برگزاری جرگه‌ی مشورتی صلح گرفته شده و نزدیک به 3 هزار نفر در آن اشتراک خواهند کرد.

به گفته‌ی آقای داوودزی، جرگه‌ی مشورتی 9 ثور بزرگ‌ترین و همه‌شمول‌ترین جرگه در تاریخ افغانستان خواهد بود، زیرا از تمام ولسوالی‌ها و روستاهای کشور نماینده‌ای در این جرگه حضور خواهد داشت.

در همین حال او تاکید کرد که گروه طالبان تا کنون مانع برگزاری جرگه‌ی مشورتی صلح نشده‌اند و تنها یک عضو این جرگه از ولایت لغمان جان باخته است که فردی دیگری به جای او انتخاب نخواهد شد.

این همه درحالی مطرح می‌شود که قرار است لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح به تاریخ نهم ثور یعنی تا 8 روز دیگر برگزار شود. رییس جمهورغنی گفته است که لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح به منظور استماع، استفاده‌ی موثر و ارج‌گزاری نهادینه به مشوره‌ها، نظریات و تحلیل نمایند‌گان مردم از تمام اقشار جامعه، جستجوی راه حل و تسریع روند مذاکرات صلح برگزار می‌شود.

  پربازدید ترین