• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) ماه عَقرَب (آبان ماه) 98 در تهران برگزار می شود

سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) ماه عَقرَب (آبان ماه) 98 در تهران برگزار می شود

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) گفت: در ماه عَقرَب (آبان‌ماه) امسال سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، نشست خبری مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن‌رزاز جزری صبح روز گذشته با حضور حازم فریپور؛ دبیر مسابقه دانش‌آموزی نور و سیدعلی عمرانی؛ رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) در محل بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در تهران برگزار شد.

در این نشست سیدعلی عمرانی؛ رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) گفت: امسال برای بنیاد مصطفی(ص) سال ویژه‌ای است چرا که سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) را در ماه عَقرَب (آبان‌ماه) خواهیم داشت.

عمرانی ادامه داد: بنیاد مصطفی(ص) برای جامعه دانش‌آموزی، دانشمندان جهان اسلام و اساتید برجسته با همکاری مراکز و موسسات علم و فناوری برنامه‌ریزی کرده تا بتوانند در راستای تاثیرگذاری در جامعه، ایفای نقش کنند.

وی افزود: از جمله این موارد طراحی موزه هنر مصطفی(ص) است و این موزه تلاش دارد با زبان لطیف هنر، بتواند مباحث علم و فناوری را با جامعه در میان بگذارد. این اتفاق با اعطای اثری توسط خانم ژیلا رسام عرب‌زاده شروع شد و در حال حاضر محلی در پارک فناوری پردیس به این موزه اختصاص داده شده است که شروعی باشد بر حوزه‌ای که به صورت جدی‌تر در آینده دنبال شود‌. هنرمندانی از تهران به جریان هنرمندان این موزه پیوستند و در سال گذشته، ما شاهد آن بودیم که بسیاری به این خیل هنرمندان پیوستند.

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) در ادامه بیان داشت: استاد قصرالدشتی از شیراز و 6 هنرمند از اصفهان آثاری را به این موزه اعطا کردند. این اتفاق از مرزهای ایران فراتر رفت و از کشور هند نیز چند هنرمند، آثاری را برای این موزه اعطا کردند.

عمرانی در ادامه بیان کرد: در کشورهای مختلف آوازه موزه هنر مصطفی(ص) می‌پیچد و ما می‌توانیم به اسم حضرت رسول اکرم(ص) این پیام را مخابره کنیم و هنرمندان مختلف در این موزه مشارکت کنند و آثاری را اعطا کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در اواخر سال گذشته افتاد، برگزاری نشست‌های تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی بود که چهارمین دوره آن را در کشور عمان برگزار کردیم و پنجمین نشست آن در اسفند ماه سال 97، در دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد. استقبال دانشگاه‌های مختلف در جهان اسلام باعث شد که ما برای میزبانی این رویداد در سال گذشته، دو رویداد داشته باشیم. برنامه بنیاد مصطفی(ص)، هر سال برگزاری یک رویداد استپ بود ولی این علاقه دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف برای اینکه بتوانند میزبان حضور جمعی از دانشمندان و تاثیرگذاران حوزه علم و فناوری باشند، باعث شد تا سال گذشته دو رویداد داشته باشیم که با همکاری مشاور محترم امور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری این رویداد رونق بیشتری گرفت.

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) اظهار کرد: این میزبانی توسط مرکز بین‌المللی تحقیقات علوم زیستی و شیمی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان که به عنوان یونسکو سنتر شناخته می‌شود، برگزار شد. در این نشست 64 دانشمند برجسته جهان اسلام و دانشمند جوان در کنار جمعی از محققین و دانشمندان محلی پاکستانی دور هم جمع شدند.

عمرانی ادامه داد:  این دانشمندان از 19 کشور قزاقستان، عمارات، فلاند، کانادا، عمان، مصر، آلمان، ایران، یمن، لبنان، مالزی، عراق، پاکستان، یمن، ترکیه، فرانسه، ایالات متحده، سوئد و سنگاپور بودند. در این نشست دانشمندان، دستاوردهای خود را در قالب‌های مختلف ارائه دادند و همچنین نشست‌های آکادمیک تشکیل شد که دانشمندان چهره به چهره با یکدیگر گفت‌وگو کردند‌ تا در آینده فعالیت‌های مشترکی را داشته باشند‌ و یا در پنل‌های مختلف، آخرین اتفاقات درباره سلامت و چالش‌های سلامت و روان را ارائه دادند.

وی گفت: قطعا اگر بخواهیم علم به دست جامعه برسد و تاثیر گذار باشد، نیاز داریم که در حوزه علم و فناوری نیز ورود پیدا کنیم. در جامعه علمی و جامعه مخاطب بنیاد مصطفی(ص)، افراد فعال در نشست استپ افرادی هستند که دستاوردهایی داشتند که در قالب محصول و خدمات توانسته‌اند نیازهای جامعه که درون آن زندگی می‌کنند را فراهم کنند. لذا فرصتی بود که ما بتوانیم در قالب توسعه محصول و یا جذب سرمایه‌گذار، این اصحاب جامعه علمی را که صاحب دستاورد هستند، به دیگر کشورهای اسلامی معرفی کنیم تا از داشته‌های کشورهای اسلامی دیگر بهره‌مند شوند

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) بیان کرد: سومین دوره رویدادی به نام ایسا که به معنای نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام بود، در کراچی  پاکستان و در حاشیه نشست استپ برگزار شد. در این رویداد 14 شرکت از 3 کشور پاکستان، ایران و مصر حضور داشتند. همچنین بالغ بر 27 نشست برای تبادل اطلاعات برگزار شد که 9 نماینده از صنایع کشور پاکستان در آن حضور داشتند و در ادامه آن این نشست 10 تفاهم‌نامه اولیه برای همکاری منعقد شد.

عمرانی در ادامه افزود: یک اتفاقی که در بنیاد مصطفی(ص) رقم خورد تا ما بتوانیم این زمینه را توسعه دهیم، بحث INOVATION LAB بود که ذیل رویداد ایسا برگزار شد. اینوویشن لب، یک ابزاری است برای افرادی که در نشست ایسا شرکت می‌کنند تا بتوانند در قالب کارگاه‌های علمی و فناوری، توسعه بازار انجام دهند.

وی گفت: شرکت ساینس بین که شرکت ایرانی و آمریکایی است، در واقع فعالیت‌هایی در حوزه تجهیزات پزشکی انجام می‌دهد، کارگاه 3 روزه‌ای را برگزار کرد و 65 هزار دلار به دانشمندان مسلمان اعطا کرد. در این کارگاه 75 نفر شرکت کردند و زمینه‌ای شد که شرکت‌های دیگر که در رویداد ایسا حاضر بودند بتوانند ادامه همکاری خود را بعد از اتمام این رویداد، پیگیری کنند.

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) افزود: رویداد بعدی بنیاد مصطفی(ص) برگزاری پنجمین نشست مجمع سالیانه صندوق سرمایه‌‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) با حضور اعضای هیئت موسس صندوق، بعضی از واقفین و خیرین علم و فناوری بود که در حال حاضر 381 عضو در قالب جامعه خادمالمصطفی(ص) از 23 کشور شامل سنگاپور، عربستان، اردن، پاکستان، آلبانی، استرالیا، اندونزی،کنیا، مالزی، کنیا، زیمباوه، توگو، موریس، تانزانیا، غنا، نیجریه، کامبوج، عراق، فلسطین، ونزوئلا ،کوبا، ترکیه و ایران به عنوان پیشگامان توسعه وقف علم و فناوری از فعالیت های بنیاد مصطفی(ص) حمایت کردند.

مجموع سرمایه‌های جذب شده در صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) تاکنون 38 میلیارد و 600 میلیون تومان است. جوایز 2 دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) از محل منابع این صندوق به برگزیدگان اهدا شده است.

عمرانی در ادامه گفت: مراحل داوری سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در مراحل پایانی و داوری بین‌المللی است. در این دوره در حوزه اقتصاد و بانکداری اسلامی، شاخه‌ای ذیل گروه عمومی تشکیل شد و شاهد فعالیت این گروه هستیم. امیدواریم که خروجی فعالیت‌های آن، در 20 آبانماه سال جاری که مراسم اعطای جایزه را در تالار وحدت داریم، شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: در حوزه علوم‌پایه که از بخش‌های مهم علم و فناوری است، فعال‌شدن شاخه ریاضات را داشتیم که بررسی مختلفی را بر روی دستاوردهای مختلف پژوهشگران و محققین ریاضیات داشتیم.

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: مسابقه دانش‌آموزی نور با رویکرد ترویج علم و پیگیری توسعه مهارت‌های فردی و گروهی دانش‌آموزان و عمومی‌کردن علم، تا این لحظه در 3 دوره برگزار شده است.

این مسابقه هر سال باهدف الگوسازی از مفاخر علم و فناوری جهان اسلام به گرامیداشت یکی از بزرگان تمدن کهن و نوین اسلامی پرداخته است. افتخار داشتیم مشارکت 15حدود  هزار دانش‌آموز از کشورهای مختلف را داشته باشیم و تا کنون 7 کشور در این 3 دوره درگیر این مسابقه بودند و از 15 هزار دانش‌آموز،  5 هزار و 327 گروه شرکت کردند. این دانش‌آموزان در قالب گروه‌های مختلف، فیلم‌هایی را ارسال کردند که در این مسابقه شرکت کنند. سعی شده، بتوانیم مهارت‌های مختلفی را در حین اجرای مسابقه طراحی کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند تمرینی برای مهارت‌آموزی داشته باشند. تمرین کارگروهی و خلاقیت و نوآوری از جمله مهارت‌ها در این مسابقه است.

  پربازدید ترین