• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور غنی: موانع روند صلح برداشته شده است

رییس جمهور غنی: موانع روند صلح برداشته شده است

رییس‌جمهوری در دیدار با عضوهای کمیسیون برگزاری لویه جرگه‌ی مشورتی صلح می‌گوید که شرایط ملی، منطقه‌یی و جهانی برای صلح فراهم شده و محدودیت‌های آن از بین رفته است. از سویی، محمد عمر داوودزی از تحریم کنندگان لویه جرگه هم می خواهد که برای یار گیری در این جرگه شرکت کنند.

اکثریت نامزدان احتمالی ریاست جمهوری و برخی رهبران سیاسی، لویه جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده اند و این جرگه را به روند صلح کشور سودمند نمی‌دانند.

اما در آستانه‌ی برگزاری جرگه مشورتی صلح، اعضای کمسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، هیاتی را برای رفع تحریم‌ها تعیین کرده است.

رییس جمهور غنی هم دیروز سه شنبه با اعضای کمیسیون برگزاری لویه جرگه‌ی مشورتی صلح دیدار کرده است.

در این دیدار، آقای غنی به اعضای این کمیسیون گفته که برگزاری لویه جرگه‌ی مشورتی صلح، بحث شخصی نیست، بلکه سرنوشت تمام مردم به آن ربط دارد. او همچنان تاکید کرده که مانع های فرا راه صلح برداشته شده است.

از سویی، محمد عمر داوودزی، رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگه ی مشورتی صلح در گفتمان ملی بخش خصوصی می گوید که در باره مداخله دولت در کار کمسیون برگزاری لویه جرگه ی مشورتی صلح، نباید پیش داوری صورت گیرد.

آقای داووی زی انتقاد از لویه جرگه را انتقاد از سنت و عنعنه کشور می‌پندارد و از تمامی تحریم کنندگان می خواهد که در این جرگه شرکت کنند و با شرکت شان طرفدار پیدا کنند. هرچند،سیاسیون و مقام هایی که این جرگه را تحریم کرده اند، تا کنون از موقف شان بر نگشته اند.

لویه جرگه ی مشورتی صلح تا کم تر از یک هفته ی دیگر برای چهار روز در کابل برگزار خواهد شد.

گفته می شود که نزدیک به سه هزار نفر از سراسر کشور در این جرگه شرکت خواهند کرد.

تازه ترین آمار کمسیون برگزاری لویه جرگه نشان می دهد که تنها نمایندگان شش ولسوالی به دلیل ناامنی و مشکلات قومی در این جرگه نماینده نخواهند داشت.

  پربازدید ترین