• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر: طالبان از مردم افغانستان پوزش بخواهند و مردم آنان را عفو کنند

 رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر: طالبان از مردم افغانستان پوزش بخواهند و مردم آنان را عفو کنند

یافته‌های ابتدایی یک تحقیق ملی کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که زنان نگران از دست‌رفتن دست‌آوردها و ارزش‌های بدست آمده در هجده سال گذشته به ویژه محدودیت بر آزادی بانوان در جریان روند صلح هستند. بر بنیاد این تحقیق، زنان خواهان حضور معنادار و موثر در تمام مرحله‌های صلح هستند. رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر از طالبان می‌خواهد تا از مردم افغانستان پوزش بخواهند و نیز مردم این گروه را عفو کند. همچنان برخی هنرمندان افغانستان می‌گویند که حکومت آنان را در روند صلح فراموش کرده اند.

در یک تحقیق تازه که با 5363تن بشمول 653مرد، در 33ولایت به جز نورستان گفت‌وگو شده است.

زنان در این تحقیق از حضور نداشتن معنادار در روند صلح انتقاد کرده و گفته اند که هنوز چنین اطمینانی در آینده نیز وجود ندارد که زنان نقش فعال در روند صلح داشته باشند.

آنان همچنان نگران از دست رفتن دستآوردها و ارزش‌های هژده سال گذشته به ویژه حقوق و آزادی‌های زنان استند.

درنظر گرفتن عدالت، رسیدگی به قربانیان جنگ، اعلام آتش بس، نگهداری ارزش‌ها و دستآوردهای هژده سال گذشته، مشارکت موثر زنان در روند صلح و نظارت و تضمین سازمان ملل متحد از تمام مرحله‌های این روند از خواست‌های عمده زنان در این تحقیق گفته شده است.

سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشست امروز از طالبان خواست که از مردم افغانستان پوزش بخواهند و دربرابر از شهروندان کشور نیز خواست تا گروه طالبان را ببخشند.

هرچند امریکا و حکومت افغانستان تاکید کرده اند که در گفت‌وگوهای صلح دستآوردها و حقوق اساسی شهروندان به ویژه بانوان به معامله گرفته نخواهد شد، اما این هنوز اطمینانی برای شهروندان به میان نیاورده و نگرانی برای زیرپاشدن حقوق و ارزش‌های بدست آمده در هژده سال گذشته همچنان به گونه جدی مطرح است.

نگرانی هنرمندان:

هنرمندان کشور که بیشترین آسیب را در دوران طالبان دیده اند، می‌گویند؛ حکومت هیچ توجهی به آنان نکرده است و در گفتگوهای صلح هم هیچ صدای از آنان وجود ندارد.

میرویس نجرابی به نماینده گی از این هنرمندان می‌خواهد که این بخش بزرگ کشور به فراموشی سپرده نشود.

برخی دیگر اما آرام نگرفتند و برای جلب پشتیبانی حکومت از آوازخوان ها و هنر موسیقی در برخی کارزارها شرکت کردند.

در رژیم طالبان آواز خوانی به ویژه صدای زنان منع بود. بسیاری هنرمندان کشور را ترک کردند و به بیرون از کشور مهاجر شدند.

باورهای وجود دارد که اگر پس از صلح با طالبان فضا برای هنرمندان کشور تنگ شود، بسیاری ها هم ناگزیر به ترک کشور شوند.

  پربازدید ترین