• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیرخارجه ونزوئلا: کودتا مستقیما در واشنگتن و توسط بولتون طراحی شده است

وزیرخارجه ونزوئلا: کودتا مستقیما در واشنگتن و توسط بولتون طراحی شده است

وزیر خارجه ونزوئلا در مصاحبه‌ای گفت که کودتا در این کشور مستقیما در واشنگتن و توسط مشاور امنیت ملی ‌آمریکا طراحی شده است.

«خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا روز سه‌شنبه گفت که مخالفان تحت حمایت آمریکا تلاش برای کودتای روز سه‌شنبه را در آمریکا طراحی کردند و دولت تلاش خواهد کرد تا آرامش را حفظ کند.

وی که تلفنی با خبرگزاری رویترز مصاحبه می‌کرد، افزود: حدود 30 نظامی از کودتایی که توسط «خوان گوایدو» تحریک شده حمایت کردند.

وی این طراح را «فصل دیگری» از تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا در ادامه این مصاحبه گفت: این تلاش برای کودتا از سوی ارتش نبوده بلکه مستقیما در واشنگتن و در پنتاگون و وزارت خارجه و توسط «جان بولتون» (مشاور امنیت ملی آمریکا) طراحی شده است.

وی افزود: آنها این کودتا را رهبری کرده و دستورات را به این مرد (گوایدو) می‌دادند.

جان بولتون روز سه‌شنبه از ارتش ونزوئلا خواست تا از کودتای مخالفان علیه دولت مادورو حمایت کند.

وی که در توئیتر این پیام را منتشر کرده بود، نوشت: نیروهای مسلح باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا حمایت کنند. آنها باید در کنار مجمع ملی و موسسات قانونی درمقابل غارت دموکراسی بایستند. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است.

آریازا پیش از مصاحبه با رویترز، با راشاتودی اسپانیایی زبان مصاحبه کرده و گفته بود: تقریبا 916,050 کیلومتر مربع از ونزوئلا (تقریبا تمام مساحت این کشور آمریکای لاتین) تحت کنترل دولت مادورو بوده و تنها یک پل کوچک و یک بزرگراه نزدیک فرودگاه نظامی که مخالفان در آنجا تظاهرات می‌کنند در اختیار طرفداران گوایدو است.

«خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا امروز (سه‌شنبه) در پیامی ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شده بود.

وی در این فیلم ویدئویی از ارتش ونزوئلا خواسته بود تا به بخشی از آنچه که «قیام ملی صلح‌آمیز» این کشور خوانده بود، تبدیل شوند.

  پربازدید ترین