• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور: حکومت 175 زندانی طالب را آزاد می کند/قطع نامه جرگه اجرایی خواهد شد

رئیس جمهور: حکومت 175 زندانی طالب را آزاد می کند/قطع نامه جرگه اجرایی خواهد شد

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، در مراسم پایانی لویه‌‌جرگه مشورتی صلح گفت که این جرگه چک سفید دولت به ملت بود تا در باره صلح  تصمیم بگیرند. آقای غنی قطع‌نامه جرگه را نقشه راه و برنامه صلح دولت عنوان کرد و گفت که تمامی مواد و مفاد این قطع‌نامه اجرایی خواهد شد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور می‌گوید، برای نشان‌دادن حسن‌نیت به طالبان، 175 زندانی این گروه را در ماه رمضان آزاد می‌کنم.

رئیس جمهور خطاب به طالبان می‌افزاید، بیایید در ماه رمضان به جای جنگ و خونریزی و غم و اندوه، خوشحالی و صلح به مردم هدیه کنیم.

او از طالبان می‌خواهد که از جنگ و خشونت دسته برداشته و به روند صلح بپیوندند و در بازسازی کشور سهم بگیرند.

رئیس جمهور در ادامه می‌گوید، صلح به معنای عقب نشینی و فروپاشی نیست و نیروهای امنیتی کشور ماننده کوه استوار ایستاده و دستاوردهای خوبی نیز داشته‌اند.

به گفتۀ رئیس جمهور غنی، معنای صلح خروج همکاران بین‌المللی از کشور نه، بلکه صلح گذار از حضور نظامی به حضور اقتصادی و توسعه‌یی کشورهای همکار است.

او می‌افزاید، حکومت پس از صلح تلاش می‌کند تا افغانستان را به دهلیز انرژی کشورهای جنوب آسیا تبدیل کند و قطنامۀ جرگۀ مشورتی صلح زمینۀ اقدام‌های سریع و شفاف را فراهم کرده است.

رئیس جمهور می‌گوید، دستاورد بزرگ صلح سرمایه‌گذاری ملیاردی خارجی و داخلی است که براساس آن کار ایجاد می‌شود و شهروندان ما دیگر مجبور به مهاجرت نمی‌شوند.

آقای غنی خطاب به پاکستان می‌افزاید، سود پاکستان از صلح افغانستان به اندازۀ بزرگ است که می‌تواند اقتصاد آن کشور را متحول کند.

او می‌گوید، افغانستان و پاکستان می‌توانند تهدیدها را به فرصت‌های صلح تبدیل کنند و مشکلات خود را مانند دیگر کشورها از راه گفت‌وگو حل کنند.

رئیس جمهور از تلاش‌های آمریکا برای پیگیری روند صلح در کشور سپاسگزاری کرده می‌افزاید، رابطۀ ما با آمریکا دراز مدت است.

آقای غنی می‌گوید که او حاضر است خواست مشروع نمایندگان جرگۀ مشورتی را که آتش‌بس است عملی کند، اما آتش‌بس یکطرفه نیست. به گفتۀ او اگر طالبان حاضر به آتش‌بس باشند، حکومت حاضر است روی مسایل فنی آتش‌بس با آن‌ها کار کند.

  پربازدید ترین