• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام غنی به طالبان به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان: طالبان به فراخوان صلح پاسخ مثبت بدهند

پیام غنی به طالبان به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان: طالبان به فراخوان صلح پاسخ مثبت بدهند

آقای غنی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماۀ رمضان می‌گوید که خواست مردم از طالبان برای صلح با واژه‌های روشن بیان شد و او از این گروه می‌خواهد تا به این خواست، پاسخ مثبت بدهند.

اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور روز یکشنبه (15 ثور) یک بار دیگر از طالبان خواسته‌است که به فراخوان صلح، پاسخ مثبت بدهند.

آقای غنی می‌افزاید: «ماه مبارک رمضان ماه صلح و آشتی است. من یک‌بار دیگر از طالبان می‌خواهم که به این ماه مبارک احترام بگذارند و به تقاضای صلح و آشتی مردم افغانستان که در فیصله‌های جرگۀ مشورتی صلح انعکاس یافت، لبیک بگویند. »

رییس‌جمهور اطمینان می‌دهد که قطعنامۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح بخش بزرگ سیاست صلح دولت را تشکیل می‌دهد و برای تحقق کامل آن، پیگری خواهد شد.

او تصریح کرد: «من به ملت نجیب افغانستان اطمینان می‌دهم که پس ازین قطعنامۀ جرگۀ مشورتی بخشی بزرگی سیاست صلح دولت را تشکیل میدهد و تا تحقق کامل، پیگیری خواهد شد.»

پیش از این آقای غنی در مراسم اختتامیۀ این جرگه سخنرانی می‌کرد، گفت که قطع‌نامۀ این جرگه نقشه راه و پلان عمل دولت افغانستان خواهد بود.

لویه جرگۀ مشورتی صلح، پس از پنج روز رأی‌زنی دربارۀ چگونگی صلح با طالبان روز جمعه پایان یافت.

اعضای این لویه جرگه قطع‌نامۀ پایان این نشست را در نشست عمومی جرگه در حضور رییس‌جمهور اعلام کردند.

در این قطع‌نامۀ 23ماده‌یی آمده‌است که بخش بزرگی از شهروندان کشور از پیامدهای ناگوار جنگ آسیب دیده‌اند و ازهمین‌رو  اعضای جرگه از طالبان می‌خواهند تا از جنگ دست بردارند و در آبادی کشور سهم بگیرند.

در قطع‌نامه، از حکومت و طالبان خواسته شده‌است تا به مناست ماه رمضان سر از آغاز ماه رمضان آتش‌بس اعلام کنند و نیز زمینه‌سازی برای تبادله و رهایی زندانیان صورت گیرد.

طالبان این خواست غنی و اعضای جرگه را نپدیرفتند و بر ادامه جنگ در ماۀ رمضان تأکید کردند.

غنی همچنان ملت را به اتحاد و اتفاق فراخواند.

آقای غنی گفت:« بالای تمام هموطنان صدا میزنم که دامن اتحاد و اتفاق را محکم نگهدارند و بسوی برادری و صلح گام‌های بیشتر بردارند.»

آقای غنی از نیروهای امنیتی خواست تا دراین ماه توجه بیشتری به مال و جان مردم داشته باشند.

  پربازدید ترین