• شنبه, 22 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گروهی از زنان هراتی مرکز تولیدی «آش و ترشی» را ایجاد کردند

گروهی از زنان هراتی مرکز تولیدی «آش و ترشی» را ایجاد کردند

گروهی از زنان، از چندی بدینسو مرکز تولیدی آش و ترشی را به منظور حمایت و رشد تولیدات داخلی ایجاد کرده‌اند.

“افق” نام مرکزی است که 20 تن از زنان در منطقه‌ی جبرییل ایجاد کرده‌اند؛ آنان می‌گویند، با ایجاد این مرکز می‌خواهند مردم را به استفاده از تولیدات داخلی تشویق کنند.

گلثوم رضایی، یکی از این زنان می‌گوید، نیاز است تا در راستایی کسب استقلالیت مالی و رشد تولیدات داخلی زنان نیز بیشتر از پیش تلاش کنند.

او در ادامه می‌گوید:«تولید آش نسبت به تولیدات دیگر، با استقبال زیادی ازسوی شهروندان هرات روبرو شده است،‌ چرا که ما کیفیت آش را بلند بردیم، تا دید مردم نسبت به تولیدات داخلی تغییر کند.»

او می‌افزاید، تلاش دارند که با تولید محصولات استاندارد مردم را تشویق کنند تا از تولیدات داخلی استفاده کنند.

در حال حاضر آش تولید شده  در این مرکز در مناطق محدودی به فروش می‌رسد، اما تلاش می‌کنند تا تولیدات خود را گام به گام، ابتدا در سطح ولایت و سپس در سطح کشور گسترش دهند.

در همین حال شماری دیگر از زنانی که دراین مرکز کار می‌کنند خواهان حمایت دولت از تولیدات داخلی هستند.

راضیه، یکی دیگر از کارمندان مرکز تولیدی افق می‌گوید:« از زمان ایجاد این مرکز، با چالش‌های زیادی روبرو شده‌ایم، اگر دولت ما را حمایت کند می‌توانیم این مرکز را گسترش دهیم.

در کنار این ربابه واعظی، یکی دیگر از کارمندان این مرکز تولیدی می‌گوید:« قبل از این که در این مرکز آغاز به کار کنم مشکلات اقتصادی زیادی داشتم اما حالا کار در این مرکز سبب سرگرمی وهمچنان منبع درامدم شده است.»

در همین حال به باور شماری از زنان ایجاد چنین مراکزی سبب اشتغال‌زایی برای سایر زنان می‌شود.

فاطمه بخشی، می‌گوید، بیشتر زنان در کشورمنبع درآمد ندارند و این موضوع سبب شده تا خانه‌نشین شوند و مشکلات زیادی را متحمل شوند.

این در حالیست که در چند سال پسین، زنان با ایجاد مراکزی مختلف تولیدی در گوشه‌ و کنار کشور سعی در رشد تولیدات داخلی دارند.

  پربازدید ترین