• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نماینده پارلمان اسپانیا: هیچ کس تغییر طالبان را تضمین نمی تواند

نماینده پارلمان اسپانیا: هیچ کس تغییر طالبان را تضمین نمی تواند

نماینده پارلمان اسپانیا می‌گوید که تا زمانی که سلاح بدست ستیزه‌جویان باشد به هیچ وجه صلح در افغانستان تامین نمی‌گردد.

لاکیته ساوکینو عضو پارلمان اسپانیا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «من در جریان جنگ به دنیا آمده ام و بهتر از همه ترس مردم افغانستان از برگشت طالبان را درک می کنم. من زن هستم و از حقوق زنان افغانستان حمایت می نمایم».

او در مورد تهدید حضور دوباره طالبان گفت:
«هراس آن وجود دارد که اگر طالبان به قدرت برگردند، بار دیگر آزادی و حقوق زنان افغانستان تحت تهدید قرار می گیرد. قابل ذکر است، تا زمانی که سلاح بدست ستیزه جویان باشد به هیچ وجه صلح تامین نمی گردد و ما نمی توانیم از چنین اشخاص حمایت نمایم. این طالبان بودند که حقوق زنان و حقوق بشر را پایمال کردند و مجبور به پوشیدن چادری و حجاب کردند. زنان را در جاده های شهر در محضر عام مورد لت و کوب قرار دادند. ما نمی توانم از کسانی حمایت نمایم که با سلاح بدست به قدرت می رسند و حقوق زنان را نقض و به مثابه انسان کامل احترام نمی کنند».

این نمایندۀ پارلمان اسپانیا افزود که اگر طالبان مثل سابق درمقابل زنان بی احترامی و حقوق شان را پایمال کنند، برای وی غیر قابل قبول است:
«حضور فعال زنان در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی ضروری است. ما از مردم افغانستان تقاضا می نمایم که همدست شوند و از حقوق خود دفاع نمایند».

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که طالبان در نشست مسکو وعده رعایت از حقوق بشر و به ویژه از زنان به اساس قوانین اسلامی، رسوم و عنعنات افغانستان را داده اند و گفتند که زنان افغانستان می توانند تا مقام صدراعظم برسند پاسخ داده گفت:
«اگر طالبان به تعهدات خود وفادار نباشند، ما آنها را کاملاً رد می نمایم. اسپانیا از حقوق زنان افغانستان دفاع می نماید. نشست مسکو و یا  هر جای دیگری که باشد، ضمانت کرده نمی تواند که طالبان تغییر کرده اند. اینرا تاکید می نمایم، تا زمانی که طالبان سلاح را به زمین نگذاشته اند، نباید به وعده های آنها باور کرد».

«ملت افغانستان باید علیه طالبان قیام کنند در غیر آن افغانها مواجه به مشکلات اجتماعی، سیاسی و همچنان حقوقی می گردند. بهتر است که طالبان نه تنها برای مردان افغان، بلکه به زنان کشور خود نیر سوگند یاد کنند که به عقب برنمی گردند و حقوق بشر را در افغانستان رعایت می نمایند».

این بانو یادآوری کرد که یکبار به افغانستان سفر نموده است و از مشکلات زنان افغانستان آگاه است. او قصد دارد از طریق پارلمان اروپا بر مقامات افغانستان تأثیر بگذارد تا در نشست‎های سیاسی داخلی و بین المللی از حقوق زنان دفاع  نمایند.

  پربازدید ترین