• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استاد خلیل الله خلیلی در صف اول شاعران برجسته ی زبان فارسی قرار داشت

استاد خلیل الله خلیلی در صف اول شاعران برجسته ی زبان فارسی قرار داشت

رییس اجراییه حکومت افغانستان در مراسم یادبود از سی‌و دومین سالروز درگذشت استاد خلیل ‌الله خلیلی، شاعر و ادیب نام‌دار حوزهٔ زبان فارسی گفت که درد و رنج مردم افغانستان در اشعار استاد همچنان بازتاب میابد.

دوکتور عبدالله عبدالله امروز (یکشنبه، 22 ثور ) در این مراسم که با حضور چهره‌های علمی، فرهنگی و ادبی کشور در وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شده بود، بیان داشت که شادروان استاد خلیلی در اشعارش صدا و مظلومیت مردم افغانستان را فریاد زده است.

رییس اجراییه کشور افزود که یادبود از شخصیت‌های فرهنگی به معنی یادآوری از تاریخ، ادب و شعر در کشور است و بی‌ تفاوتی در برابر آنها جفا به نسل‌های آینده خواهد بود.

دوکتور عبدالله عبدالله بیان کرد که شادروان استاد خلیلی در صف اول شاعران عصر خودش قرار می‌گیرد و دارای استعداد فوق‌العاده بود.

رییس اجراییه کشور گفت که استاد خلیلی در قالب‌های متفاوت شعر سروده و خوب سروده است. برعلاوه آن به موضوعات مختلف و متنوع پرداخته است.

دوکتور عبدالله عبدالله علاوه کرد که استاد خلیلی نثر بسیار فاخر و خط بسیار زیبا داشت و مهم‌ترین ویژه‌گی که به خوبی در اشعارش درک می‌شود، صمیمت است و معنای هنر هم صمیمیت می‌باشد.

رییس اجراییه کشور تاکید کرد که کارنامهٔ مبارزاتی و جایگاه علمی، فرهنگی و ادبی شادروان استاد خلیلی برای همیشه ماندگار و قابل توجه خواهد بود.

رییس اجراییه کشور ادامه داد که مهم‌ترین نگرانی من از پیامدهای منفی تکنولوژی بر ادبیات است. در این زمینه فرهنگی‌ها و ادبا مسوولیت خطیری را به عهده دارند.

دوکتور عبدالله عبدالله در بخش دیگر از صحبت‌هایش به ترور خانم مینه منگل اشاره کرد و گفت که در این باره نهادهای امنیتی تحقیق دارند تا عامل این جنایت شناسایی و مجازات شوند.

حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که استاد خلیل الله خلیلی در زمینهٔ هنر، ادب، سیاست، فلسفه و عرفان آثار ارزشمند و گرانبها دارد که در آن‌ها به مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته شده است.

خانم صافی افزود که استاد خلیلی یک روحیهٔ آزادی‌طلبی و مبارزه با استبداد و بی‌عدالتی داشت. به این خاطر استبداد را نفی می‌کند.

در این برنامه، مسعود خلیلی پسر ارشد استاد خلیلی، احمد ضیا رفعت استاد دانشگاه، قنبر علی تابش استاد دانشگاه، عبدالفغور لیوال وزیر پیشین سرحدات، اقوام و قبایل و سایر شخصیت‌ها در باره کارنامه‌ٔ مبارزاتی و ابعاد شخصیتی استاد خلیل الله خلیلی صحبت کردند.

  پربازدید ترین