• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نتایج انتخابات پارلمانی کابل را در نبود 12 درصد کل آرا نهایی ساختیم

نتایج انتخابات پارلمانی کابل را در نبود 12 درصد کل آرا نهایی ساختیم

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی نبود 10 تا 12 درصد آرای حوزه کابل را تأسف‌بار می‌دانند، اما می‌گویند گزینه‌ای دیگر در اختیار نداشتند به جز نادیده گرفتن این کمبودی. آقای الیاسی در این مورد گفت: «برای ما واقعاً قابل قبول نیست و ما در وضعیتی قرار داشتیم که تنها دو گزینه پیش روی ما بود؛ ابطال آرای حوزه کابل و یا بررسی آرا با کارشیوه خاص.»

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که نتایج انتخابات مجلس نماینده‌گان حوزه کابل را در نبود 10 تا 12 درصد کل آرا نهایی ساخته‌اند،‌ زیرا به گفته آنان در جریان بررسی شکایت‌ها و اعتراضات، همه‌ی نتایج را در اختیار نداشتند تا فیصله‌ی نهایی را با توجه به تمامی ‌آرای این حوزه صادر کنند.

محمدقاسم الیاسی، دبیر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید، حدود پنج روز پیش فیصله‌شان را در پیوند به نتایج انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل نهایی ساخته و به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده‌اند. آقای الیاسی هم‌چنان افزود: «تصمیم نهایی را با توجه به حدود 88 تا 90 درصد نتایج که در اختیار ما قرار داشت صادر کردیم.»‌

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی نبود 10 تا 12 درصد آرای حوزه کابل را تأسف‌بار می‌دانند، اما می‌گویند گزینه‌ای دیگر در اختیار نداشتند به جز نادیده گرفتن این کمبودی. آقای الیاسی در این مورد گفت: «برای ما واقعاً قابل قبول نیست و ما در وضعیتی قرار داشتیم که تنها دو گزینه پیش روی ما بود؛ ابطال آرای حوزه کابل و یا بررسی آرا با کارشیوه خاص.» آقای الیاسی هم‌چنان افزود، با کارشیوه خاص فورمه‌های روز اول و دوم انتخابات پارلمانی را مورد بررسی قرار دادیم که در نتیجه آن توانستیم موارد مشکوک هم‌چو قلم خورده‌گی و تغییر رنگ قلم و موارد دیگر را به عنوان آرای مشکوک و غیر واقعی، از آرای پاک تفکیک کنیم.

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی در حالی از صدور فیصله نهایی‌شان در فقدان 10 تا 12 درصد کل آرای انتخابات پارلمانی حوزه کابل خبر داده‌اند که نهادهای ناظر با انتقاد از این موضوع می‌گویند، کمیسیون شکایات انتخاباتی چندی پیش از نبود حدود 22 درصد آرای کابل خبر داده بود.

یوسف رشید، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا) تفاوت 20 درصدی را پرسش‌برانگیز دانست و گفت برای ما روشن نشده است که نبود 22درصدی، این نتایج چگونه به 10 تا 12 درصد کاهش یافته است. آقای رشید از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهد در این زمینه وضاحت بدهند. او هم‌چنان موجودیت هر رأی را در تعیین سرنوشت نماینده‌گان مردم در مجلس مهم دانست و گفت در صورت که تمامی ‌آرا و نتایج انتخابات 28 و 29 میزان از یک حوزه مشخص مفقود باشد، از لحاظ سیاسی و احکام قانون پذیرفتنی نخواهد بود.

با این حال، مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی فقدان این درصدی آرا را مسوولیت کمیسیون مستقل انتخابات دانسته می‌گویند، فیصله‌های نهایی این کمیسیون در پیوند به نتایج نهایی تمامی ‌ولایت‌ها در غیاب حدود 20درصد کل آرا صورت گرفته است، اما در ارتباط به حوزه‌ی انتخاباتی کابل، فیصله نهایی آنان در فقدان بین 10 تا 12 درصد کل آرای این حوزه صادر شده است.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات اما در این زمینه حاضر به پاسخگویی نشدند. از سوی دیگر بر اساس نتایج ابتدایی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده است، از میان بیش از 700 نامزد پارلمانی از حوزه کابل 33 تن آنان به فهرست ابتدایی راه یافته‌اند که در این میان 24 مرد و 9 زن شامل است. منابع در کمیسیون شکایات انتخاباتی اما می‌گویند، تغییراتی در این نتایج به میان آمده است.

شماری از نامزدان حوزه کابل نیز نبود حدود 12 درصد کل آرای این حوزه را پذیرفتنی نمی‌دانند. از این میان داوود ناجی، نامزد حوزه کابل که در فهرست نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نماینده‌گان راه نیافته است، می‌گوید که خواهان شفافیت روند انتخابات است و از رأی مردم باید محافظت شود. او هم‌چنان گفت نتایج ابتدایی حوزه کابل بر اساس 49 درصد آرای مردم اعلام شده است که برای او پذیرفتنی نیست.

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز می‌گویند،‌ هر آن چیزی که در آرشیف کمیسیون مستقل انتخابات وجود داشت، برای آنان فرستاده شده، ولی برخی از نتایج آرا که در مخزن‌های کمیسیون مستقل انتخابات بدون مهرولاک وجود داشت مدار اعتبار قرار نگرفته است، در نتیجه‌ی آن با میزانی از کمبودها مواجه شده‌اند.

این در حالی است که بر اساس جدول زمان‌بندی کمیسیون مستقل انتخابات قرار بود نتایج ابتدایی حوزه کابل هم‌زمان با نتایج ابتدایی سایر حوزه‌های انتخاباتی در 19 عقرب اعلام شود. افزون بر این قرار بود نتایج نهایی انتخابات پارلمانی در 24 جدی سال گذشته خورشیدی اعلام شود، اما اکنون با گذشت چهار ماه از تاریخ ذکر شده، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند سرگرم تطبیق نتایج نهایی حوزه کابل‌اند و نتایج این حوزه را به زودی اعلام خواهند کرد.

  پربازدید ترین