• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

اصرار فرانسه بر باقی ماندن ایران در توافق هسته ای

اصرار فرانسه بر باقی ماندن ایران در توافق هسته ای

وزیر خارجه فرانسه بیانیه اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای را نگران‌کننده خواند و تأکید کرد اروپا همچنان بر باقی ماندن ایران در این توافق اصرار دارد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) بیانیه اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای (برجام) را نگران‌کننده خواند و تأکید کرد که اروپا همچنان بر باقی ماندن ایران در این توافق اصرار دارد.

بنا بر گزارش شبکه «اسکای نیوز»، لودریان همچنین با اشاره به ضرب‌الاجل دو ماهه‌ای که ایران برای کشورهای باقیمانده در برجام و انجام تعهدات آنها ذیل این توافق معین کرده، گفت: «صحبت ایران از ضرب‌الاجل در رابطه با توافق هسته‌ای غیرقابل قبول است».

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به سیاست «فشار حداکثری» آمریکا در قبال ایران تأکید کرد: «درست است که موضع آمریکا برای افزایش فشار و تحریم‌ها [علیه ایران] از نظر ما نامناسب است، اما این مسئله نیز برای ما ناخوشایند است که چنین اولتیماتومی [از جانب ایران ] مطرح شود».

وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در بروکسل یک نشست اضطراری درباره اعلامیه روز چهارشنبه ایران برگزار کردند تا درباره تصمیم اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای رایزنی کنند.

حدود یک سال پیش بود (18 ثور 1397) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گذشته همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند».

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید کرد که اقدامات اعلامی در بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) است.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

با این وجود، اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای هرگونه «اولتیماتوم» از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرد و خواستار پایبندی تهران به تعهداتش شد. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا با درخواست نه‌چندان مؤثر از کشورهای غیر عضو در برجام خواستند از هرگونه اقدامی که مانع اجرای کامل تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در توافق می‌شود، اجتناب کنند.

و تمام اینها در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز شامگاه پنجشنبه با صدور دستوری اجرایی، تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات فلزات ایران ازجمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس اعمال کرد.

  پربازدید ترین